Lees verder
Rob Luif is strateeg bij onderzoeksbureau Direct Research. Hij adviseert organisaties die zich willen aanpassen aan veranderende marktomstandigheden.
Meer over Rob LuifCustomer Journey Optimalisatie
Hoe je relevanter wordt voor klanten
Paperback Nederlands 2020 2e druk 9789089655172Samenvatting
Ondernemen is ingrijpend veranderd door internet. Het is voor consumenten eenvoudig om prijzen te vergelijken, waardoor je al snel in een prijsconcurrentiestrijd belandt. Richt je promotie daarom niet uitsluitend op je product of dienst. Er valt veel te winnen als je de klantreis naar jouw verkooppunt optimaliseert.
Dit boek laat zien wat belangrijke voorwaarden zijn voor een optimale klantreis, waardoor de klant steeds weer voor jou kiest. Het draait erom dat je relevant bent en gemak biedt. Om relevant te zijn, moet je je doelgroepen kennen en je merkbeleid aanscherpen. Gemak ervaart de klant als de klantreis vloeiend verloopt. Met een omnichannel omgeving zorg je daarvoor.
De markt is zo dynamisch dat je snel wilt kunnen inspelen op veranderingen. Dit alles heeft implicaties voor marktonderzoek. Onderzoek dat erop gericht is snel inzicht te geven in het effect van genomen beleidsmaatregelen, kan een belangrijke bijdrage leveren aan je bedrijfsvoering. Dit boek reikt je passende vormen van onderzoek aan.
- In de strijd om de klant draait het om relevantie en gemak.
- Een dynamische markt vraagt om een datagestuurd beleid.
- Onderzoek dat snel inzicht geeft in het effect van beleidsmaatregelen, levert hieraan een belangrijke bijdrage.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rob Luif
Inhoudsopgave
Inleiding 13
Hoe kunnen organisaties het reisgedrag van hun doelgroep beïnvloeden? 14
De opbouw van dit boek 19
Deel I Visie
1 Profi teer van de veranderende markt 23
1.1 Grip op klanten heroveren 23
1.2 Meeveranderen met de klant 25
1.3 Je onderzoek relevanter maken 30
1.4 Samenvatting 35
2 Kennis is invloed 37
2.1 Leer je doelgroep kennen 37
2.2 Doorgrond de journey van je doelgroep 41
2.3 Samenvatting 47
3 Optimaliseer de reisbegeleiding 49
3.1 Wees zichtbaar 49
3.2 Laat je touchpoints beter samenwerken 51
3.3 Creëer een omnichannel omgeving 53
3.4 Taakoptimalisatie: verdeel de taken optimaal over de touchpoints 62
3.5 Samenvatting 67
4 Prioriteiten stellen 69
4.1 Verhoog de waarde voor de consument 69
4.2 Vier afwegingen voor optimalisaties 74
4.3 Effectoptimalisatie: je beleid bijsturen 81
4.4 Samenvatting 86
Deel 2 Stuurinformatie
5 Implicaties voor dataverzameling en onderzoek 91
5.1 De informatiebehoefte vaststellen 91
5.2 Data inventariseren 93
5.3 Inzicht in de samenstelling van doelgroepen 95
5.4 Inzicht in het reisgedrag van doelgroepen 99
5.5 Inzicht in haalbaarheid en effect 101
5.6 Merkinzicht: van imago naar het inlossen van merkbeloften 102
5.7 Van losstaand onderzoek naar customerjourney stuurinformatie 105
5.8 Samenvatting 111
6 Vinger aan de pols 115
6.1 Welke inzichten zijn nodig voor Customer Journey Optimalisatie? 115
6.2 Verrijk je database 116
6.3 Data onderbrengen in een stuurinstrument 121
6.4 Data driven marketing 123
6.5 Samenvatting 127
7 Veranderen is noodzakelijk 131
Bijlage 1 Quickscan 135
Customer (doelgroepen en klanten) 136
Journey (routevoorkeuren) 138
Waardeoptimalisatie 141
Omnichannel trajecten 142
Bijlage 2 Segmentatie op basis van storytelling 143
Drie voorlopige profi elen van smartphonegebruikers 144
Andere vragen die tijdens het onderzoek naar voren kwamen 146
Het woordennetwerk: opgeroepen associaties 146
Literatuuropgave 151
Dankwoord 153
Over de auteur 155
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan