Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Bedrijfsethiek

Filosofische perspectieven

Paperback Nederlands 2013 9789461050359
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Duurzaamheid, verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid, leiderschap: het zijn belangrijke kwesties voor bedrijven en organisaties. René ten Bos en Mollie Painter-Morland schetsen in deze inleiding in de bedrijfsethiek een vernieuwend perspectief op deze en andere kwesties.

'Bedrijfsethiek' belicht een waaier aan onderwerpen uit de managementtheorie om deze vervolgens op originele wijze te confronteren met het werk van hedendaagse filosofen. Discussies over de traditionele bedrijfsethische thema's komen in een nieuw licht te staan door wijsgerige inzichten. Zo worden ideeën over leiderschap benaderd vanuit het werk van Žižek en wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen kritisch onderzocht aan de hand van de filosofie van Heidegger.

Steeds vaker zoekt het bedrijfsleven naar kennis en antwoorden buiten de grenzen van het eigen vakgebied. Dit boek komt daaraan tegemoet en biedt een nieuw perspectief van hedendaagse bedrijven en managers.

Met medewerking van: Claudia Gross en Bas van der Linden.

Specificaties

ISBN13:9789461050359
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:240
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:10-4-2013
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

column
Oprisping
Rene ten Bos 26 november 2013 Toen Klaas Knot, hoogleraar en baas bij De Nederlandsche Bank, niet lang geleden vertelde dat hij ‘het gevoel’ had dat Nederland wat betreft de recessie het ergste achter de rug had, viel heel Nederland over hem heen. Een hoogleraar, bovendien baas bij De Nederlandsche Bank, mag kennelijk niet op basis van ‘gevoel’ optimistische boodschappen over de economie verkondigen.
column
Gonsvrij
Rene ten Bos 28 oktober 2013 De laatste tijd krijg ik emails van mensen die niets liever willen dan dat ik met ze in gesprek ga over waarden.
column
Klopp
Rene ten Bos 12 juli 2013 Ik houd van schaken en ben daarom het grootste deel van mijn leven lid geweest van een schaakvereniging. Al dertig jaar lang fiets ik, weer of geen weer, bijna iedere maandagavond naar mijn club en daar win ik en verlies ik mijn potjes.

Over Rene ten Bos

René ten Bos (1959) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en honorary professor aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in kritische management theorieën en heeft gepubliceerd over verschillende onderwerpen, zoals organisatie-ethiek, strategisch management en genderstudies. In de afgelopen jaren heeft René ten Bos lezingen en cursussen gegeven voor verschillende organisaties en bedrijven, waaronder Corus, Philips, AKZO, Stork, Vodafone, Rabobank, Ministerie van Justitie, verschillende ziekenhuizen, scholen, politieorganisaties. Van 1999 tot 2003 was hij redactielid van M&O (bekendste Nederlandstalige wetenschappelijk managementtijdschrift). Ook is hij redactielid geweest van het tijdschrift Filosofie in Bedrijf. Ten Bos is een bekende spreker voor zowel academisch als management publiek. Van zijn hand verschenen eerder bij Uitgeverij Boom onder meer: Het geniale dier (2008), Stilte, geste, stem (2011), Water (2014), Dwalen in het antropoceen (2017) en Extinctie (2019).

Andere boeken door Rene ten Bos

Over Mollie Painter-Morland

Mollie Painter-Morland is associate professor bedrijfsethiek aan De Paul University Chicago.

Andere boeken door Mollie Painter-Morland

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

1. Stakeholdertheorie
2. Beslissingen
3. Rechtvaardigheid in organisaties
4. Beloning, bonussen en compensatie
5. Leiderschap
6. Klokkenluiders
7. Maatschappelijk verantwoord ondernemen
8. Duurzaamheid
9. Globalisering

Verantwoording en bibliografisch commentaar
Dankwoord
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Bedrijfsethiek