De wereld van de familie Blaeu
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789462499416Samenvatting
Nederlandse drukkers en uitgevers beheersten in de zeventiende eeuw de wereldmarkt. De familie Blaeu was en is het beroemdst. Willem Jansz. Blaeu stond aan de wieg van de dynastie van uitgevers en kaartenmakers. Willems zoon Joan Blaeu was kaartenmaker van de VOC, uitgever van prachtig ingekleurde atlassen op groot formaat en bestuurder van Amsterdam.
Tientallen, zo niet honderden tekenaars, graveurs, drukkers, redacteuren, ‘afsetters’ (inkleurders van gravures), auteurs, stuurlieden, collega-drukkers en boekverkopers werkten voor of samen met de familie Blaeu. In dit boek is er speciale aandacht voor het uitgebreide netwerk van de familie en daarmee ook voor opvallende vrouwen, zwarte schapen, regenten en vorsten, huwelijkskeuzes, verzamelaars, de hunkering naar Italië, grondbezit, het vetmesten van ossen en de Atlantische handel.
'Zonder meer het definitieve boek over de familie Blaeu.' – Luuc Kooijmans, historicus en schrijver
'Alle versnipperde kennis en veel nieuws over het wereldberoemde Amsterdamse uitgeversgeslacht Blaeu samengevat in één prettig leesbaar boek.' – Patricia van Ulzen, hoofdredacteur Amstelodamum
Trefwoorden
geschiedenis cartografie zeventiende eeuw amsterdam atlassen uitgeverij voc drukkerij willem jansz blaeu familiebedrijf joan blaeu boekdrukkunst globes gouden eeuw handelshuis netwerken atlas maior familiegeschiedenis regenten cultureel ondernemerschap internationale handel luxeproducten wetenschap nederlandstalige boeken stedenboeken verzamelaars boekgeschiedenis gravures maritieme geschiedenis europese geschiedenis
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan