Lees verder
Martijn van der Mandele heeft grote ervaring als consultant bij professionele organisaties als McKinsey, Booz & Company, Boer & Croon, RAND Europe en Arthur D.
Meer over de auteursDe nieuwe professional service firm
Hoe advocaten, accountants & adviseurs zichzelf opnieuw uitvinden
Gebonden Nederlands 2019 1e druk 9789463191616Samenvatting
De wereld van de advocatuur, accountancy, advies en andere professionals is volop aan het veranderen. Jongeren zoeken een uitweg voor hun ondernemerschap en verlangen naar vrijheid van agenda en carrière door bij kleine, bewegelijke kantoren te gaan werken. De globalisering komt in een nieuwe en volwassen fase waarbij Aziatische kantoren zich gaan roeren. Cliënten zoeken in hun verlangen naar topservice voor weinig geld nieuwe wegen en vinden die ook.
Professionals moeten dus hun businessmodel opnieuw ontwerpen. En merken dat een Professional Community de beste manier is om de disrupties te doorstaan en van ons succesvol verleden een nog succesvollere toekomst te bouwen. Aan de hand van een groot aantal praktijkvoorbeelden en academisch onderzoek laten de auteurs zien waar de huidige aanpak geleidelijk op vastloopt, waarom en hoe Professional Communities de toekomst hebben en hoe wij ons kantoor kunnen hervormen voordat de toekomst ons inhaalt.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Martijn van der Mandele
Over Henk Volberda
Over Rob Wagenaar
Inhoudsopgave
1 Zo gaat het niet verder: disruptie 10
2 Onze diensten zijn onze diensten niet meer – ons kantoor kan zó niet verder 21
3 Disrupties in onze professionele firma 34
Deel II Bouwstenen voor de toekomst 45
4 Wat wij als professionals eigenlijk doen 45
5 Teamwork heeft zin – ook in de klusseneconomie 55
6 Netwerken geven de richting aan 62
7 Terug naar de basis: hoe werkt ons businessmodel? 68
8 Archetypen in professionele diensten – hoe werken wij vandaag? 77
Deel III De professional community 87
9 Bestaande modellen voldoen niet meer 88
10 Van firma naar community 99
11 Het succes van onze community 109
Deel IV De community tot leven gebracht 117
12 Visie en leiderschap 118
13 Denkkracht voor de community vinden en behouden 129
14 Vaardigheden en vermogens 137
15 Kennis in onze community 148
16 Organisatie van onze community 154
17 De cultuur van de community 162
18 Geld verdienen in onze community 174
19 Reputatie als duurzaam fundament van onze community 184
20 Welke diensten wij willen leveren met onze community 193
21 Ontwikkelen van het juiste cliëntenbestand 202
Deel V Aan de slag 211
22 We starten de community op 212
23 Strategie: inzetten op flexibiliteit en ondernemerschap 222
24 Innoveren met de community 227
Verantwoording 237
Literatuur 241
Eindnoten 249
Index 253
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan