Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

De Winst van Purpose

Hoe ondernemingen het verschil kunnen maken

Paperback Nederlands 2022 9789490463946
Verkooppositie 818Hoogste positie: 351
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Hoe maatschappelijk bewust zijn Nederlandse ondernemingen? Twee op de drie ondernemingen bestaan alleen op basis van economische motieven. In een tijdperk waarbij de negatieve impact van ondernemingen op de maatschappij onder een vergrootglas ligt, is het essentieel dat ondernemingen aantonen dat zij niet het probleem vormen, maar juist een belangrijk deel uitmaken van de oplossing om de wereld een stukje beter te maken.

Ondernemingen met een purpose kiezen een maatschappelijk doel als fundament van de onderneming en stellen een winstgevend businessmodel daaraan ten dienste. Dit boek vertelt u hoe ondernemingen een purpose ontwikkelen, waarom ze dit doen en wat het hen oplevert.

Het laat zien hoe ondernemingen hun nieuwe rol in de maatschappij proberen in te vullen zonder de economische belangen uit het oog te verliezen.

Succesvolle bedrijven realiseren zich dat zij een essentieel onderdeel zijn van de samenleving en dat ze van betekenis kunnen zijn (purpose driven) door met hun kernactiviteiten een bijdrage te leveren aan sociaal-maatschappelijke en ecologische thema’s. Dit is waardecreatie over diverse dimensies (people-planet-profit) voor alle belanghebbenden (stakeholders). De bevindingen in dit boek bieden een leidraad voor bestuurders, managers en medewerkers om te kunnen verbeelden wat vanuit purpose hun rol in de maatschappij kan zijn. - Feike Sijbesma, voormalig CEO Koninklijke DSM

De wereld staat voor grote vraagstukken. Mooi is daarbij te zien dat ondernemingen enorm vertrouwd worden. Bedrijven hebben maatschappelijk dus een leiderschapsrol te vervullen met nieuwe oplossingen, goed werkgeverschap en door goed voor de omgeving te zorgen. Goed nadenken over het doel vanje onderneming helpt. Want dit onderzoek laat zien dat purpose-gedreven ondernemingen zich positief onderscheiden; innovatiever, goed in het bedienen van alle stakeholders en met betere prestaties. Dit boek helpt je praktisch op weg met het bepalen van jouw purpose; voor een beter bedrijf  n als bonus een betere planeet. - Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW

Specificaties

ISBN13:9789490463946
Trefwoorden:ondernemen, purpose
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:184
Uitgever:Mediawerf
Druk:1
Verschijningsdatum:5-10-2022
Hoofdrubriek:Ondernemen
ISSN:

Expertrecensies (1)

De winst van purpose - ‘Verdient het om goed door te nemen’ 
Henk Jan Kamsteeg | 5 december 2022
Bedrijven doen er goed aan niet alleen te gaan voor winst, maar ook voor purpose. In ‘De winst van purpose’ gaan de auteurs aan de hand van gedegen onderzoek in op de vraag hoe we dit het best kunnen doen. 
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
De purpose moet concreet en meetbaar zijn
Lydia Lijkendijk 8 november 2022 Winst maken is nodig voor het voortbestaan van een onderneming. Even belangrijk is echter de maatschappelijke winst die een onderneming wil bereiken, de ‘purpose’. Professor Henk Volberda doet onderzoek naar waarom bedrijven op aarde zijn. ‘We moeten toe naar een businessmodel waarin economische en maatschappelijke winst hand in hand gaan.’

Over Henk Volberda

Prof. dr. Henk W. Volberda is hoogleraar strategisch management en innovatie aan Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam. Tevens is hij wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) en ‘expert member’ van het World Economic Forum. V Hij schreef onder meer het internationaal veelgeprezen boek 'Building the flexible firm: how to remain competitive' (Oxford University Press, 1998). Recente boeken van zijn hand zijn 'Innovatie Jij.nu', 'De nieuwe professional service firm' en 'De Winst van Purpose'.

Andere boeken door Henk Volberda

Over Kevin Heij

Drs. ing. Cornelis V. (Kevin) Heij is projectmanager bij INSCOPE – Research for Innovation en is als PhD-kandidaat verbonden aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Na zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de TH Rijswijk en Business Administration aan de Erasmus Universiteit onderzoekt hij hoe zowel technologische en niet-technologische innovaties het concurrentievermogen van organisaties versterken.

Andere boeken door Kevin Heij

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De Winst van Purpose