Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Hoe moeilijk kan het zijn?

Jasper van Kuijk fileert denkfouten in hedendaags ontwerp

Paperback Nederlands 2016 9789492493095
10
Voormalig top 10Totaal 18 dagen
Voormalig top 100Totaal 66 dagen
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Of het nu gaat om rookmelders, ov-fietsen, beamers of de stiltecoupé: sommige producten wil je omhelzen en andere het raam uitgooien. Maar hoe komt dat? Het is vaak lastig er de vinger op te leggen; je kunt de kwaliteit van een ontwerp namelijk niet (alleen) beoordelen op het uiterlijk. Eigenlijk zoals je ook een boek niet moet beoordelen op basis van het tekstje achterop.

Met een aanstekelijke mix van ironie en absurdisme verwoordt Jasper van Kuijk de principes, uitdagingen en valkuilen van het creëren van nieuwe producten. Aan de hand van vele herkenbare voorbeelden laat hij zien dat ontwerpen een complexe bezigheid is, waarin men ondanks de beste bedoelingen verrassend vaak kan verdwalen. Maar juist die missers brengen waardevolle inzichten aan het licht en maken dat je meer waardering krijgt voor geslaagde ontwerpen. Met 'Hoe moeilijk kan het zijn?' wijst Van Kuijk de weg naar een gebruiksvriendelijkere, intuïtievere en beter ontworpen wereld.

DE PERS OVER JASPER VAN KUIJK:
'Een getalenteerde doordenker met een slim soort gramstorigheid.' - NRC HANDELSBLAD
'De absurde werkelijkheid vlijmscherp verwoord.' - DE VOLKSKRANT

Specificaties

ISBN13:9789492493095
Trefwoorden:innovatie, ontwerpen
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:176
Druk:1
Verschijningsdatum:2-11-2016
Hoofdrubriek:Psychologie
ISSN:

Lezersrecensies

4.5 van de 5
6 stemmen
3
3
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Jasper van Kuijk: 'Bedrijven moeten zelf beslissingen nemen en daarvoor staan'
Justin van Lopik 20 december 2016 Hoe werkt de wereld als je alleen vanuit marktwerking denkt? Een interessante gedachtenexperiment. Jasper van Kuijk is cabaratier, universitair docent en columnist van de Volkskrant. Bastiaan de Jong spreekt hem in zijn podcast naar aanleiding van het boek Hoe moeilijk kan het zijn?.

Over Jasper van Kuijk

Jasper van Kuijk is cabaretier, schrijft wekelijks de column 'Hoe moeilijk kan het zijn?' voor de Volkskrant én is universitair docent aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. In 2010 won hij het cabarettenfestival Cameretten en twee weken later promoveerde hij op een proefschrift over hoe fabrikanten van consumentenelektronica in de praktijk omgaan met gebruiksgemak.

Andere boeken door Jasper van Kuijk

Inhoudsopgave

Voorwoord

-Portiegrootte
-De rookmelder
-Vormdrang
-Drie seconden
-De beamer
-Touchscreen
-Het Nieuwe Pinnen
-Vrije plaatskeuze
-Powertools
-Cijferbrij
-Vaatwasmachinebestendig
-Moeilijk minimalisme
-Thuisblind
-Software-update
-Lange codes
-Drie kliko’s
-Parkeerpaaltjes
-Groen is gaan
-Eigenlijk heel simpel
-Jammer van die mensen
-Symmetrische fietssleutel
-Verappisering
-Agile
-Sloophoutbehang
-Menselijke fouten
-Oma fiets te hard
-Zonnecelplakkaten
-De eer is zoek
-Voicemail
-Spiergeheugen
-Dubbelzinnige inlogtermen
-Bewonersparticipatie
-Posters krabben
-Iconografie
-Afwimpeldesk
-Station Arkel
-Elektrisch koken
-Het blindehoekkeukenkastje
-Opstartprocedure
-De stiltecoupé
-Minder componenten
-Bijna-zelfrijdend
-Afval scheiden
-Bestellen op een terras
-Zonder de loep
-Verpakkingen
-MA80 KUIJ MOEI LIJK IBAN 02
-Koffie verkeerd
-Micro-USB
-Social design
-Geboortekaartjes
-Pompgemak
-Ecosysteem
-Elektronisch stemmen
-Pratende theezakjes
-Van de plank
-Corporate marketing
-Inbouwnavigatie
-Formulieren
-CBR nl
-Salade to go
-Vernieuwing en verbetering
-Privacykompas
-Zeventwintig seconden
-HG
-Bedieningspaneel
-Architectuurrecensies
-Handleidingen
-Chocolage-eieren
-Volkswagens innovatiedilemma
-Ergonomisch ontworpen
-Ov-studentenkaart
-De Vergaderteller
-Informatiebord
-Pragmatisch innoveren
-Fietskratterreur

Kom maar door
Woord van dank
Over de auteur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hoe moeilijk kan het zijn?