Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Lezen van print versus pdf

Het ondiepe van Nicholas G. Carr zorgde voor een wereldwijde discussie of internet inderdaad ons brein aan het veranderen was, zoals de auteur schreef. En was het eigenlijk wel erg dat iemand halverwege een artikel op internet afhaakte? Was dit een teken van een slechte concentratie of juist dat die persoon wel wat beters te doen had?

Ger Post | 18 april 2013 | 1-2 minuten leestijd

Wetenschappers storten zich ondertussen op de vraag of er een verschil is tussen een document lezen op papier of op het scherm. Uit een recent onderzoek van drie Noorse wetenschappers blijkt dat iemand er goed aan doet een belangrijk rapport eerst uit te printen, voordat hij het gaat lezen.

Ze vroegen studenten een verhaal en een verklarende tekst te lezen van elk 1500 woorden. De helft las de teksten op papier en de andere helft op een computerschermen (in pdf-files). Daarna kregen de studenten vragen over de teksten, waarbij ze de teksten mochten gebruiken om de antwoorden op te zoeken. Zoals Carr al voorspelde in zijn boek, deden studenten die de tekst op de computer hadden gelezen het slechter dan degenen die een uitgeprinte versie hadden.

Volgens de onderzoekers was een belangrijke verklaring voor dit verschil ‘navigatie’. Het hebben van een duidelijke, fysieke lay-out van de tekst zou begrijpend lezen ten goede komen. Zo zouden de lezers vaak nog weten of iets bovenaan of onderaan een pagina stond, terwijl deze aanwijzingen verdwijnen als iemand door een tekst scrolt.

Een ander voordeel voor de studenten met een printversie was dat ze de tekst in een keer konden overzien - ze konden de papieren uitspreiden, terwijl de studenten met een pdf-file pagina voor pagina door de teksten moesten gaan. ‘Het gemak waarmee je het begin, het einde en alles er tussenin kunt vinden en de constante connectie met je leesroute, hoever je in de tekst bent, kan een manier zijn waardoor het lezen minder cognitief belastend is, waardoor je meer capaciteit vrij hebt om de tekst te begrijpen,’ zei een van de onderzoekers.

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden