Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Start UP! - Hoe je jouw idee vleugels geeft

Je ziet in je omgeving veel jonge mensen die ondernemend zijn, een goed idee hebben en er toch niet er in slagen om daar een succes van te maken. Ze zoeken de oorzaak doorgaans buiten zichzelf, maar als je doorvraagt zie je al snel dat de manier waarop ze het aanpakken niet goed is.

Leo Pot | 8 februari 2019 | 3-4 minuten leestijd

Gelukkig zijn er veel starters die het wel lukt, maar je schrikt van het nog veel grotere aantal dat de mist ingaat. Vorig jaar waren er in ons land zo’n 200.000 startups, waarvan een groot deel van jongeren. De jaren daarvoor hebben ons geleerd dat van al die nieuwe ondernemers er na een jaar al meer dan 60.000 de moed zullen hebben opgegeven en dat er na vijf jaar van die 200.000 nog maar 80.000 over zullen zijn.

De redenen

Er kunnen veel oorzaken zijn, maar uit onderzoek weten we dat ondeugdelijke plannen, slecht management en onvoldoende kapitaal de drie belangrijkste redenen zijn. Van de nieuwe ondernemers die failliet gingen bleek bijna zeventig procent al bij de oprichting een onrealistisch financieel plan te hebben. En jonge starters vallen dan als eerste om omdat ze nog geen reserves hebben opgebouwd.

Er wordt wel gezegd dat je juist leert ondernemen van je fouten, door vallen en opstaan. Zo leer je inderdaad om tegenslagen op te vangen, maar het moet niet zo zijn dat je elke keer weer helemaal van voren af aan moet beginnen. En er is niets op tegen dat je een handje wordt geholpen. Sterker nog, dat is vaak bepalend voor het al dan niet lukken van je plannen!

Voor wie is het boek bedoeld?

Eigenlijk zijn er drie groepen starters. De eerste groep bestaat uit mensen - vaak jongeren - bij wie het ondernemersbloed kriebelt, maar die verder nog grotendeels blanco zijn. Start UP! wil hen inspireren bij het ontwikkelen van hun creativiteit, bij de vraag hoe ze een goed idee kunnen ontwikkelen. Daarnaast zijn er starters die wel een duidelijk omlijnd idee hebben, maar die niet weten hoe ze het verder moeten aanpakken. Het boek laat zien hoe ze hun idee kunnen omzetten in een plan, maar ook hoe ze er achter kunnen komen of het verkoopbaar is en hoe ze het kunnen beschermen zodat anderen er niet mee aan de haal gaan. Ook zijn er starters die een goed idee én een goed uitgewerkt plan hebben, maar die geld nodig hebben om hun ideeën te realiseren. Start UP! leert ze de essentie van het pitchen en geeft veel informatie over financieringsmogelijkheden.

Inspiratie

Er staan veel inspirerende voorbeelden in van jonge starters die op een geweldige manier én met succes bezig zijn. Ik heb hen gevraagd wat het belangrijkste was dat ze in hun traject van idee naar succes geleerd hebben, wat ze als hun succesfactoren beschouwen. Je kunt daar niet alleen veel van leren, maar je wordt er ook heel enthousiast van; je krijgt direct zelf zin om te gaan ondernemen.

Illustraties

Ondernemers lezen niet graag en vooral bij jongeren speelt beeldtaal een steeds grotere rol. Om die redenen heb ik gekozen voor korte, heldere stukjes tekst en samenwerking gezocht met een jonge vormgeefster, Astrid Yperlaan, die de beeldtaal spreekt die jongeren kennen. Daardoor is het een heel aantrekkelijk boek geworden en bovendien ook nog eens een heel leuk cadeauboek voor iedere starter!

Leo Pot is succesvol manager en cultuurondernemer. Eerder schreef hij de enthousiast ontvangen managementboeken Hoe pak je een oen zijn poen? over het gebruik van psychologie in marketing en sales en Hoe krijg je altijd gelijk? met 49 psychologische inzichten (die je misschien toch maar niet moet gebruiken…). Start UP! is zijn nieuwe boek.

Over Leo Pot

Leo Pot is succesvol manager en cultuurondernemer. Eerder schreef hij de enthousiast ontvangen managementboeken 'Hoe pak je een oen zijn poen?' over het gebruik van psychologie in marketing en sales en 'Hoe krijg je altijd gelijk?' met 49 psychologische inzichten (die je misschien toch maar niet moet gebruiken…). Verder zijn van zijn hand: 'Hack je brein' en 'Lulkoek'.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden