Wat kan jij zelf doen om bij te dragen aan de positieve impact van je bedrijf? Met die vraag begon onze zoektocht die leidde tot het boek Impactvol ondernemen in de praktijk. Om ‘impact’ te hebben, hoef je niet te wachten op het sein van je CEO, duurzaamheidsguru te worden of dure consultants in te huren. Je hoeft ook niet te paniekeren van nieuwe wet- en regelgeving. Dit handige boek helpt je met een praktische, bedrijfskundige vertaalslag van het Meervoudige Waardecreatie Model van het IIRC. Daarom vind je in het boek veel praatplaten, stappenplannen, tips en meer dan 100 praktijkvoorbeelden van grote en kleine bedrijven. You’ve got this!
De Bouwtekening
Hoe kom je van een bedrijfsstrategie naar een impactstrategie? Van ‘business as usual ‘naar meervoudige maatschappelijke waardecreatie? De meeste bedrijven kennen of werken met het business model canvas, je bedrijfsplan op 1 A4-tje. Dat is ons vertrekpunt, en we laten zien hoe je het kunt verrijken in de richting van een toekomstbestendige ondernemingsstrategie. Hoe vervolgens niet alleen het financiële kapitaal toeneemt, maar het veel meer in balans raakt met vijf andere kapitalen. Goed voor je bedrijf, goed voor de maatschappij.
Samen meer waarde creëren
Lezers van ons boek geven aan dat ze de insteek – het doorleven van het IIRC waardecreatiemodel vanuit de verschillende rollen – directie, productie, communicatie, HR, Finance & control – uniek vinden. Daarmee wordt de uitkomst van meer impact ‘voorstelbaar’ en ontstaat er energie om zelf aan de slag te gaan. In het laatste deel van het boek laten we zien hoe het ‘verbinden’ van die verschillende rollen leidt tot daadwerkelijk ‘verwaarden’.
Eenvoudig en snel
Het is een heel boek geworden en we realiseren ons dat vaak de tijd ontbreekt om te lezen. Daarom is het boek is zo ingedeeld dat jij als lezer eruit kan halen wat je op dat moment nodig hebt. Met herkenbare kaders, symbolen en kleuren. Een beetje theorie staat er wel in, maar dit boek is vooral een gereedschapskist met veel instrumenten en hulpstukken om zelf en samen met collega’s werk te maken van impact. Vanuit dat wat je al kent en doet!
Zonder dat vingertje
Wij hebben ons best gedaan om een boek over duurzaamheid te schrijven ‘zonder dat vingertje’. Daarom zijn we blij met het commentaar van één van de lezers, Antoni Brack (Emeritus hoogleraar Juridische aspecten van bedrijfskunde aan Universiteit Twente): ’Het boek is een sympathieke uitgave, een aangereikte verzameling hulpmiddelen om het beter te doen zonder een radicaal dwingende ondertoon van zo moet het en niet anders. En de insteek is realistisch; op bladzijde 253 lees ik “Je kunt niet groen zijn als je cijfers rood zijn.” Dus geen juichende verzameling succesverhalen, maar beschrijvingen van bedrijven en managers die op weg zijn naar duurzame doelen of bezig zijn hierover na te denken.’ En als we het commentaar van Marleen Janssen Groesbeek (Professor (lector) Sustainable Finance & Accounting bij het Centre of Expertise Sustainable Business, Avans University of Applied Sciences) over ons boek lezen: ‘Heel handig boek [… ], alle aspecten van duurzaam ondernemen komen aan de orde’, dan voelen wij ons in onze opzet geslaagd! We horen graag wat jouw ervaring is met ons boek!
Over Paul van Ruiten
Over Hanneke Oude Elberink-Schieving
Over Ton Bastein
Over Anouk Brack
Anouk Brack is auteur van succesvolle managementboeken, geeft internationaal trainingen in leiderschapsontwikkeling, is executive coach en begeleidt teamtrajecten met haar organisatiebloei-methode. Brack schreef verschillende boeken.