Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Ondernemen Impactvol ondernemen in de praktijk
Impactvol ondernemen in de praktijk
Paul van Ruiten

Paul van Ruiten is zelfstandig ondernemer en is meer dan 25 jaar actief in het vakgebied van milieu en duurzaamheid.

Meer over de auteurs
Impactvol ondernemen in de praktijk Paul van Ruiten 10 december 2021 De auteurs van Impactvol ondernemen in de praktijk hebben een praktische vertaling gemaakt van het waardecreatiemodel van het IIRC. Daarmee kunnen ondernemers en ondernemende mensen zoals jij direct starten met het creëren van meer positieve impact. In hun preview vertellen ze over hun boek. Lees het volledige artikel
Paul van Ruiten, Hanneke Oude Elberink-Schieving, Ton Bastein, Anouk Brack, Annick Schmeddes, Jan Selen, Elise Vonk, …en nog iemand e.a.

Impactvol ondernemen in de praktijk

Zelf verantwoordelijkheid nemen en samenwerken: zo doe je dat!

Gebonden Nederlands 2021 1e druk 9789090350943
1 stem
Verkooppositie 1438Hoogste positie: 361
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
29,90
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Waarom zou je werk moeten maken van impact? Hoe pas je meervoudige waardecreatie toe op jouw rol binnen jouw bedrijf? Hoe doen collega’s van andere disciplines dit? Hoe kun je door een betere samenwerking en afstemming met collega’s zorgen voor meervoudige waardecreatie? Wat levert het nu eigenlijk allemaal op voor jouw bedrijf? Hoe zet je meervoudige waardecreatie in om de toekomst van jouw bedrijf veilig te stellen? In dit boek vind je de antwoorden op deze vragen.

Onze bouwtekening voor meervoudige waardecreatie en positieve impact is het waardecreatiemodel van het IIRC. Van dit model hebben we een praktische vertaling gemaakt, waarmee ondernemers en ondernemende mensen zoals jij direct kunnen starten met het creëren van meer positieve impact. We geven je inzicht in de zes vormen van kapitaal waarmee je als bedrijf impact kunt maken. De voorbeelden en illustraties in dit boek maken het model toepasbaar.

In dit boek delen we praktische handvatten en stappenplannen voor verschillende afdelingen en disciplines binnen een bedrijf: directie en management, Human Resources, Finance & Control, productie, interne communicatie en marketing. Ook delen we verhalen over persoonlijk leiderschap, toekomstgericht ondernemerschap en maatschappelijk commitment.

Na het lezen van dit boek weet je dat sturen op duurzame ontwikkeling en daarmee positieve impact realiseren niet alleen iets is voor grote leiders, duurzame helden of CEO’s. Jij kunt dit ook!

Trefwoorden

duurzaamheid   impactvol ondernemen   meervoudige waardecreatie   ondernemen   ondernemerschap   waardecreatiemodel   kapitaalvormen   iirc   strategie   triple bottom line   integrale strategie   management   maatschappelijke impact   maturiteitsmodel   duurzame ontwikkeling   bedrijfsmodel   stakeholders   business model canvas   materialiteitsmatrix   integrale verslaggeving   purpose   samenwerken   leiderschap   finance & control   personeelsmanagement   marketing   communicatie   productie   innovatie   milieu  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789090350943
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:256
Uitgever:Bureau Om
Druk:1
Verschijningsdatum:20-12-2021
Hoofdrubriek:Ondernemen

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (1)

preview
Impactvol ondernemen in de praktijk
Paul van Ruiten 10 december 2021 De auteurs van Impactvol ondernemen in de praktijk hebben een praktische vertaling gemaakt van het waardecreatiemodel van het IIRC. Daarmee kunnen ondernemers en ondernemende mensen zoals jij direct starten met het creëren van meer positieve impact. In hun preview vertellen ze over hun boek.
Artikel lezen

Over Paul van Ruiten

Paul van Ruiten is zelfstandig ondernemer en is meer dan 25 jaar actief in het vakgebied van milieu en duurzaamheid. Hij studeerde planologie en landschapsarchitectuur in Wageningen. Paul bekleedde verschillende directeursposities bij onder andere Royal HaskoningDHV, TNO en DCMR Milieudienst Rijnmond. Met Annick Schmeddes verzorgt hij de training Sustainable MBA in One Day.

Andere boeken door Paul van Ruiten

Bekijk alle boeken

Over Hanneke Oude Elberink-Schieving

Hanneke Oude Elberink-Schieving heeft een achtergrond in zowel accountancy, bankwezen als onderwijs. Daarmee heeft zij een brede expertise en een groot netwerk opgebouwd op het gebied van sustainable finance. ‘Samen ervoor gaan tot het klopt’ is haar motto, bij zowel het begeleiden van (toekomstige) financials in hun duurzame carrière als van organisaties in het verduurzamen van hun bedrijfsvoering.

Andere boeken door Hanneke Oude Elberink-Schieving

Bekijk alle boeken

Over Ton Bastein

Ton Bastein is gepromoveerd als chemicus aan de TU Delft en werkt sinds 1993 bij TNO. Sinds 2009 richt Ton zich op grondstofvraagstukken en is hij betrokken bij talrijke circulaire en grondstofanalyseprojecten. Hij is auteur van vele publicaties en onder meer medeoprichter van het Platform Materiaalschaarste (2009). Ton wil de circulaire economie vooral niet zien als doel op zich, maar wil steeds verbinding zoeken met andere opgaven, zoals het energievraagstuk en de klimaatagenda.

Andere boeken door Ton Bastein

Bekijk alle boeken

Over Anouk Brack

Anouk Brack is auteur van succesvolle managementboeken, geeft internationaal trainingen in leiderschapsontwikkeling, is executive coach en begeleidt teamtrajecten met haar organisatiebloei-methode. Anouk schreef 'De verborgen dimensie van leiderschap' (2017), dat genomineerd werd voor Managementboek van het Jaar, en 'Leiderschap in Verandering' (2019), over samen doen wat ertoe doet. Ze ontwikkelde de 'Daily Focusplanner' (2021) voor meer focus, flow en voldoening in je werkdag. Ze is mede-auteur van 'Impactvol Ondernemen'.

Andere boeken door Anouk Brack

Bekijk alle boeken

Over Annick Schmeddes

Annick Schmeddes is directeur-eigenaar van Sustainable Talent en werkt ruim 13 jaar op het gebied van werving en selectie van duurzame professionals. Zij heeft een enorm netwerk opgebouwd binnen de duurzame wereld. Annick stond in 2017 op nummer 50 in de Duurzame 100 van Trouw. Tussen 2015 en 2018 was zij verantwoordelijk voor het leiderschapsprogramma op het duurzaamheidsfestival Springtij. Met Paul van Ruiten verzorgt zij de training Sustainable MBA in One Day.

Andere boeken door Annick Schmeddes

Bekijk alle boeken

Over Jan Selen

Jan Selen is een tekenbeest en een meester in het analyseren van datgene waarop wij met zijn allen grip proberen te krijgen. Juist dat brengt hij in beeld. Jan studeerde industrieel ontwerpen in Delft en is medeoprichter van Jam Visual Thinking in Amsterdam.

Andere boeken door Jan Selen

Bekijk alle boeken

Over Elise Vonk

Elise Vonk werkt sinds 2004 voor innovatieve, ondernemende bedrijven met een motivatie voor maatschappelijke impact. Naast duurzaam ondernemer en technisch bedrijfskundige is zij ook expert op het gebied van MVO-communicatie. Elise is inzetbaar van strategie tot uitvoering. Haar klantenkring varieert van bedrijven in het mkb tot (semi)overheidsinstellingen, zowel lokaal als internationaal, in diverse sectoren.

Andere boeken door Elise Vonk

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

DEEL 1 Waarom?
1 DE OPDRACHT 15
Paul van Ruiten
1.1 Niet één, maar iedereen 15
1.2 Onze definitie van een duurzaam bedrijf en impact 16
1.3 Onze bouwtekening: het waardecreatiemodel van het IIRC 18
1.4 Samen kom je verder 23
1.5 Leeswijzer 24

2 VISIE OP IMPACT: VOOR- EN NADELEN 27
Paul van Ruiten
2.1 Het maturiteitsmodel in het kort 28
2.2 De inactieve fase 30
2.3 De reactieve fase 31
2.4 De actieve fase 36
2.5 De proactieve fase 40
2.6 Duurzaamheid staat nog niet overal centraal 43
2.7 Relativering van het maturiteitsmodel 49

DEEL 2 Functies
3 WAARDECREATIE EN IMPACT DOOR DIRECTIE EN MANAGEMENT 53
Paul van Ruiten en Anouk Brack
3.1 Het vertrekpunt: rol en toegevoegde waarde van de leiding 54
3.2 Het vertrekpunt: referentiekaders 58
3.3 Naar een integrale strategie 63
3.4 Praktische tips voor meervoudige waardecreatie 75

4 WAARDECREATIE EN IMPACT DOOR HUMAN RESOURCES 77
Annick Schmeddes
4.1 Het vertrekpunt 78
4.2 Verrijking: als hr-professional meer waarde toevoegen 85
4.3 Praktische tips voor meervoudige waardecreatie 101

5 WAARDECREATIE EN IMPACT DOOR FINANCE & CONTROL 105
Hanneke Oude Elberink-Schieving
5.1 Het vertrekpunt 106
5.2 De verrijkingen van Finance & Control 110
5.3 Praktische tips voor meervoudige waardecreatie 133

6 WAARDECREATIE EN IMPACT DOOR PRODUCTIE 137
Ton Bastein en Paul van Ruiten
6.1 Het vertrekpunt: de rollen van een productieafdeling 138
6.2 Het vertrekpunt: bestaande kaders van productie 141
6.3 Verrijking van bestaande kaders 144
6.4 Praktische tips voor meervoudige waardecreatie 165

7 WAARDECREATIE EN IMPACT DOOR INTERNE COMMUNICATIE 167
Elise Vonk
7.1 Het vertrekpunt 168
7.2 Interne communicatie als smeermiddel 171
7.3 Interne communicatie in stelling brengen 174
7.4 Interne communicatie zorgt voor motivatie en beweging 178
7.5 Interne communicatie voedt waardecreatie en impact 180
7.6 Praktische tips voor meervoudige waardecreatie 182

8 WAARDECREATIE EN IMPACT DOOR MARKETING 185
Elise Vonk
8.1 Het vertrekpunt 186
8.2 Op naar waardegedreven marketing 190
8.3 Bouwen aan interne en externe partnerschappen 193
8.4 Het bedrijven van ‘pure’ marketing 196
8.5 Versnel het vliegwiel van beleving en waardering 201
8.6 Praktische tips voor meervoudige waardecreatie 204

9 HET BELANG VAN INTEGRALE VERSLAGGEVING 205
Elise Vonk en Hanneke Oude Elberink-Schieving
9.1 Integrale verslaggeving volgt uit managementinformatie 206
9.2 Huidige referentiekaders 206
9.3 Het doel van integrale verslaggeving vaststellen 207
9.4 Plan van aanpak en de plek in het communicatieplan 208
9.5 Structuur en schrijven 210
9.6 Het verhaal verspreiden 216

DEEL 3 Samen
10 VERBINDEN IS DE SLEUTEL TOT VERWAARDEN 225
Paul van Ruiten en Hanneke Oude Elberink-Schieving
10.1 Gezamenlijke missie, visie en doelen 226
10.2 Afstemmen van acties en beoogd resultaat 229
10.3 Standaardiseren van werkprocessen 231
10.4 Afstemmen van competenties 234
10.5 Vastleggen van beoogd resultaat 235
10.6 Stilstaan bij de successen om vervolgens verder te gaan 237
10.7 Conclusie 238

11 VERWAARDEN 239
Paul van Ruiten en Elise Vonk
11.1 Impact op sociaal netwerkkapitaal 242
11.2 Impact op menselijk kapitaal 243
11.3 Impact op geproduceerd kapitaal 244
11.4 Impact op natuurlijk kapitaal 245
11.5 Impact op intellectueel kapitaal 246
11.6 Impact op financieel kapitaal 247
11.7 Streven naar impact betekent een nieuwe kijk op winst 247

EPILOOG 251
BIJLAGE I
Quickscan: in welke fase van duurzaam ondernemen bevindt jouw organisatie zich? 255

AFKORTINGEN 259
BEGRIPPEN 261
LITERATUUR 263
REGISTER VAN ORGANISATIES 275
REGISTER VAN PERSONEN 281
GEÏNTERVIEWDE PERSONEN 283
OVER DE AUTEURS 285

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • The Study of Language
    George Yule
    The Study of Language
    € 40,80
  • Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context
    Ruben Fukkink
    Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context
    € 36,50
  • Muziek Meester!
    Rinze van der Lei
    Muziek Meester!
    € 69,95
  • 33 tips voor hbo-didactiek
    Wessel Peeters
    33 tips voor hbo-didactiek
    € 37,75
  • Taalbewust beroepsonderwijs
    Tiba Bolle
    Taalbewust beroepsonderwijs
    € 46,50
  • Taal en Taalwetenschap
    Jan Don
    Taal en Taalwetenschap
    € 54,78

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Impactvol ondernemen in de praktijk

        Impactvol ondernemen in de praktijk
        Paul van Ruiten , Hanneke Oude Elberink-Schieving , Ton Bastein , Anouk Brack , Annick Schmeddes , Jan Selen , Elise Vonk , …en nog iemand
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Impactvol ondernemen in de praktijk

        Verwijder uw beoordeling