Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Het SUPERBREIN-geheim - 10 gouden tips voor een goede hersenontwikkeling bij kinderen

Snelle maatschappelijke veranderingen, de aanhoudende pandemie en digitalisering hebben allemaal invloed op hoe we onze kinderen opvoeden en hoe ze zich ontwikkelen. Kinderen ervaren meer stress, hebben minder sociale contacten en krijgen minder beweging. Dat merken we thuis en in de klas. Het SUPERBREIN-geheim biedt scholen houvast om kinderen de gezonde en gelukkige ontwikkeling te geven die ze zo hard nodig hebben.

Margriet Sitskoorn | 1 februari 2022 | 3-4 minuten leestijd

We leven in voor velen lastige tijden. We staan onder druk door snelle veranderingen in de maatschappij, door een pandemie, door een wereld vol afleiding en onzekerheid. Wat voorheen normaal was, is het op vele vlakken niet meer. Wat ons eerst makkelijk afging, kost nu ineens meer moeite. Dit heeft zijn weerslag op hoe we onze kinderen opvoeden en hoe ze zich ontwikkelen. Smartphones, computers en iPads lijken hier nog eens een extra invloed op uit te oefenen.

Het beste voor kinderen

Onze wens ten aanzien van kinderen is gelukkig onveranderd: we willen het beste voor hen. We willen dat ze zich vol kunnen ontwikkelen. Gezond en gelukkig zijn. Nu en in de toekomst. Maar hoe bereiken we dat in de huidige wereld? Wat is daar voor nodig? En hoe scheppen we – thuis en op school – de randvoorwaarden om dit ook daadwerkelijk mogelijk te maken?

Het geheim

In Het SUPERBREIN-geheim geef ik 10 tips waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze een goede hersenontwikkeling bij kinderen bevorderen. Een goede hersenontwikkeling is belangrijk want het zorgt ervoor dat kinderen zich op cognitief, emotioneel en sociaal gebied beter kunnen ontplooien. De tips vormen samen het SUPERBREIN-geheim en zijn door iedereen toe te passen.

Algemene ontwikkeling

In het eerste deel van het boek ‘Een goede ontwikkeling van het kinderbrein’ ga ik in op de algemene ontwikkeling van kinderhersenen en wat we kunnen doen om die ontwikkeling te bevorderen. Er komen vragen aan de orde als:

- Wat doen de hersenen?

- Hoe en waarom ontwikkelen kinderhersenen zich?

- Kun je invloed op de ontwikkeling van kinderhersenen uitoefenen?

- Hoe belangrijk is de omgeving voor die ontwikkeling?

- Hoe belangrijk ben jij voor die ontwikkeling?

- En wat moet je nu precies doen om de hersenen van kinderen goed te laten ontwikkelen?

Vaardigheden, vermogens en levens

Daarnaast geef ik in dit deel de ‘10 tips van het SUPERBREIN-geheim’. Wat wij doen en waar wij kinderen aan blootstellen, heeft een grote invloed op de ontwikkeling van hun hersenen en daardoor op de ontwikkeling van hun vaardigheden, vermogens en levens. Met duidelijke voorbeelden leg ik uit wat we per direct, elke dag weer, daadwerkelijk kunnen doen om kinderen te helpen bij deze ontwikkeling. Op school kunnen de 10 tips als leidraad dienen bij dagindeling, bij onderwerpen van gesprek met kinderen en ouders, ter inspiratie bij handvaardigheid en beweging en bij het ontwikkelen van lesmateriaal.

Voorleesverhaal

In het tweede deel staat peuter Bonne centraal. Het is een voorleesverhaal waarin ik de tips van het SUPERBREIN-geheim heb verwerkt. Aan de hand van de dagelijkse belevenissen van Bonne komen alle tips nog eens voorbij. Elke tip eindigt met een aantal vragen waarover leraren en ouders met hun kinderen kunnen praten. De vragen gaan over alledaags gedrag of zaken die een belangrijke rol spelen in het leven van kinderen. Samen over deze vragen praten geeft inzicht in de belevingswereld van het kind, laat het kind wennen aan de dingen die goed zijn voor de ontwikkeling en versterkt de band tussen opvoeders en kinderen.

De informatie in dit boek is goed toe te passen in de klas en thuis en helpt docenten, ouders, opvoeders, beleidmakers en iedereen die een belangrijke rol speelt in het leven van een kind, om kinderen te helpen bij een gezonde en gelukkige ontwikkeling. Dat is niet alleen belangrijk voor nu maar ook voor later. Niet alleen voor de kinderen zelf, maar voor ons allemaal.

Over Margriet Sitskoorn

Margriet Sitskoorn is hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan Tilburg University. Haar onderzoek richt zich op de relatie tussen hersenen en gedrag, en spitst zich toe op hoe gedrag en omgeving invloed op de hersenen uitoefenen en hoe men op deze manier de emoties, vaardigheden en het gedrag van gezonde mensen en patiënten kan beïnvloeden. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden