Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De start-up scorecard - Het geheim van succesvolle start-ups ontrafeld

Start-ups hebben één ding gemeen: ze falen meestal. Hoe mooi zou het zijn als je kunt voorspellen welke start-ups succesvol worden en welke niet. Want waarom groeit de ene start-up uit tot een miljardenbedrijf terwijl de andere mislukt? Dat is de kernvraag aldus Geert-Jan Smits, auteur van ‘De start-up scorecard’. In zijn preview vertelt hij erover.

Geert-Jan Smits | 1 mei 2023 | 3-4 minuten leestijd

Ondernemers kunnen de scorecard inzetten om het succes van hun start-up te vergroten. Investeerders kunnen de scorecard gebruiken om bedrijven met de meeste potentie te selecteren. En studenten leren met dit boek hun beste ondernemingsplan te schrijven.

Serieondernemer

Als je kijkt naar het resultaat, dan lijkt het allemaal één groot succes. Drie keer ben ik een start-up begonnen die ik later heb kunnen verkopen. Je kan spreken van een succesvolle serieondernemer. Minder zichtbaar zijn de tegenslagen en mislukkingen die je onderweg als ondernemer meemaakt. De vele slapeloze nachten, het harde werken met bloed, zweet en tranen.

Je probeert als ondernemer van alles. Zeker in de beginjaren van mijn start-up Flinders, een online woonwinkel in het luxe segment, was het zoeken naar een levensvatbaar verdienmodel. Het geld spoot eruit en ging op aan voorraden, personeelsuitbreiding en websiteontwikkeling. De burn rate was hoog. Gelukkig boekten we vooruitgang en konden we investeerders maand op maand groei (tractie) laten zien.

Omgaan met tegenslagen

In de beginjaren van een start-up is het zoeken naar de juiste product-marktcombinatie. Het is testen en snel de conclusie trekken als iets niet werkt. Fail fast. Het is een slogan die ik veelvuldig toepaste. Van de tien initiatieven die ik lanceerde, was er vaak maar één succesvol. Ondernemen is omgaan met tegenslagen. Nieuwe dingen proberen en snel stoppen als de data aangeven dat het niets wordt. Het tonen van executiekracht en het kunnen doorvoeren van een noodzakelijke verandering is één van de succesfactoren die ik in het boek beschrijf.

De kunst van het investeren

Na de verkoop van Flinders kwam er geld op de bankrekening en leek het logisch en leuk om dit geld te investeren in start-ups. De ticket size varieerde van €50.000 tot €250.000. Samen met mijn businesspartners ging ik aan de slag en deden we een tiental investeringen. Dat bracht op z’n zachtst gezegd weinig succes. Het merendeel van de investeringen liep slecht af of gaf slechts de startinvestering terug. Het geeft aan dat ondernemers vaak slechte investeerders zijn. Ze zijn van nature positief en denken in kansen. Een professionele investeerder kijkt naar de risico’s. Na het schrijven van dit boek kan ik bij de meeste faalinvesteringen de ‘rode vlaggen’ wel opnoemen.

Het is een vak

Investeren in start-ups is een vak. Succes is geen vanzelfsprekendheid. Niet voor niets falen negen van de tien start-ups. Het gebruik van een scorecard had zeker geholpen bij het bepalen van de investeringskansen. Hiermee had ik objectiever kunnen vaststellen of er muziek zou zitten in de start-up. Ik kijk nu veel meer naar de teamsamenstelling van de start-up, de ambitie, toewijding en executiekracht van het oprichtersteam. Hebben de oprichters skin in the game en zijn ze coachbaar? Allemaal succesfactoren die in dit boek aan bod komen.

Voor ondernemers en investeerders

Dit boek heb ik geschreven voor ondernemers, investeerders, adviseurs, docenten en studenten die het succes van start-ups willen ontrafelen. Je ontdekt de kritische succesfactoren die voor een start-up het verschil maken tussen succes en falen. Met een succesfactoranalyse identificeer je als ondernemer of als investeerder de mogelijkheden om een start-up te laten slagen. Succes van een start-up kun je wel degelijk voorspellen en beïnvloeden.

Dat dit boek je mag helpen jouw start-up succesvol te maken of jouw investering vele malen terug te verdienen.

I never dreamed about success. I worked for it. - Estée Lauder

Over Geert-Jan Smits

Geert-Jan Smits heeft zelf meerdere ondernemingen opgericht. Als investeerder en adviseur deed hij daarna veel kennis en ervaring op aan de andere kant van de tafel. Smits heeft een groot netwerk in de start-up- en investeerderswereld en is een ervaren spreker.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden