Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Het belang van focus

In een tijd waarin we altijd bereikbaar zijn en continu worden afgeleid is het een toenemend probleem: hoe houden we onze Aandacht erbij? In zijn zojuist verschenen Aandacht geeft de Amerikaanse psycholoog en wetenschapsjournalist Daniel Goleman een praktisch handvest om beter om te gaan met de overkill aan prikkels en informatie in onze omgeving.

Jeroen Ansink | 25 september 2013

Aandacht, zegt Goleman in zijn gelijknamige boek, bepaalt niet alleen de kwaliteit van ons leven maar maakt ook het verschil tussen middelmatigheid en excellentie. Dat geldt met name voor het bedrijfsleven. Bestuurders komen volgens Goleman tot de beste prestaties als ze tegelijkertijd op drie niveaus kunnen focussen: (1) op zichzelf, om te komen tot het zelfbewustzijn waarmee ze hun innerlijke wereld kunnen managen, (2) op anderen, om de empathie te bereiken die vereist is bij het vormen van effectieve relaties en interacties, en (3) op de omgeving waarin de organisatie opereert, om inzicht te krijgen in welke strategie voor hun bedrijf het best werkt.

Het vermogen om te focussen werkt daarmee als een spier, aldus Goleman: geef haar voldoende training en ze wordt sterker, maar verwaarloos haar en ze verdwijnt.

Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink (Utrecht, 1970) is financieel-economisch journalist. Sinds 1998 woont en werkt hij in New York, aanvankelijk als correspondent voor FEM Business, later ook voor bladen als HP/De Tijd, Management Team, Forum en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews, recensies, en summaries. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (adoptierichting geschiedenis) en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden