Easycratie is een knipoog naar de bureaucratie, waarbij op slimme wijze de hindermacht gehinderd wordt. Door papier en geld zo veel mogelijk te verwijderen of lager in de organisatie beschikbaar te maken, kun je bureaucratische macht omzeilen en pragmatischer aan de slag. Voeg daar de hefboomwerking van digitalisering aan toe, en projecten komen sneller dan ooit van de grond.
De rijpingstijd van het easycratisch gedachtengoed sluit aan bij de tijd waarin we leven en verspreidt zich tegenwoordig over steeds meer maatschappelijke velden. Dus was het geen gek idee om veld-specifieke edities te gaan maken! Martijn Aslander vond in Annette Dölle een goede sparringpartner en coauteur voor de eerste editie die op stapel staat: Nooit Af in het Onderwijs. Een boek dat op het juiste moment op de juiste plek valt. Ruim 360 pagina’s gevuld met easycratische benaderingswijzen over alles dat sectoroverstijgend het onderwijsveld raakt.
We betreden een tijd waarin de oude structuren niet meer afdoende functioneren, en we genoodzaakt zijn onze onderwijsinstellingen daar organisatorisch toe uit te rusten. Een diploma is enkel nog een garantie tot de deur, vakbonden worden vervangen door lerarenkorpsen die hun zaakjes zelf regelen via social media, de Mammoetwet heeft zijn langste tijd gehad, zwaar commerciële educatieve uitgeverijen nemen een loopje met ons, waardoor de meester een slaaf geworden is van lesmethoden en wurgcontracten. Terwijl er kanskaarten in overvloed zijn. Je moet alleen wel even weten hoe die te spelen...
Als voorgerecht kwamen Aslander en Dölle met een handzaam pocketboek, waarin ze de eerste beginselen prijsgeven. Easycratie in het Onderwijs is een bètaboekje – een boekje dat altijd in ontwikkeling blijft, door tijdelijke oplossingen en flexibele mogelijkheden te bieden. De term ‘bèta’ is afkomstig uit de softwarewereld, waar het gebruikt wordt voor producten die nog niet af zijn. Herinnert u zich het begin van Gmail nog? Google lanceerde Gmail toen het nog niet helemaal voltooid was. Ze kozen een formidabele mindhack om boze reacties van eerste gebruikers te voorkomen en schreven in een hoekje het woord ‘bèta’. Wat zoveel betekende als: ‘Het is niet af, maar u mag het toch gebruiken’. In plaats van te klagen gingen mensen inderdaad helpen. Wat zou er gebeuren als we meer zaken in een bèta-staat zouden opleveren? Als we ons best doen om dingen beter te maken, in plaats van te wachten tot het perfect is? Als we beginnen, experimenteren, reflecteren en onderweg leren wat er ontdekt is om het daarna te verfijnen? De schrijvers noemen dit de trial-and-error methodiek.
Het boek Easycratie in het Onderwijs werpt een blik op het onderwijsveld in een permanente staat van bèta. Het richt zich nadrukkelijk op het lerarentekort en de administratie- en werkdruk. Het start met een visionair deel, opgevolgd door praktische en digitale handvat(t)en. De leraar moet meer autonomie nemen, betogen de schrijvers. Hoe dat te doen, leggen ze op beknopte en luchtige wijze uit, afgewisseld met anekdotes en quotes. Eén van de speerpunten in het boek is het hacken van je eigen mindset. Want waarom zou je wachten op toestemming van een leidinggevende om je werk makkelijker, slimmer en leuker te maken? Zolang je kunt verantwoorden wat je doet, rijkelijk deelt met collega’s en de bronnen zichtbaar maakt, blijft ook de onderwijsorganisatie permanent in bèta. Hartstikke easycratisch!
Annette Dölle is een expert op het gebied van leren, groepsdynamica en sociale innovatie en weet technologie met de menselijke factor te integreren. Ze ze meerdere impactvolle initiatieven, waaronder Keep it Clean Day.
Martijn Aslander is professioneel lifehacker en verbinder van mensen, informatie en ideeën. In zijn publicaties en als spreker op congressen en bijeenkomsten laat hij de mogelijkheden zien van de hedendaagse netwerksamenleving.
Samen schreven ze Easycratie in het Onderwijs. Nooit af in het onderwijs verschijnt binnenkort.