OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 2

    Filter de resultaten

    Actieve filters 2

    Recensie 2457991

    Rubriek

    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    14 resultaten
    recensie
    Non-profit
    16 juni 2014
    Martin Walraven
    In Tot uw dienst van Nancy De Vogelaere, Joke Renneboog en Elke Wambacq, beschrijven de auteurs de overheid van de toekomst: een netwerkorganisatie doe over verschillende bestuurslagen heen antwoorden aan klanten biedt.
    recensie
    Non-profit
    13 februari 2014
    Martin Walraven
    In de wetenschap en in de praktijk bestaat weinig theoretisch en empirisch onderbouwd materiaal over de kwaliteit van de beleidsvoorbereiding in relatie tot de effecten van beleid. ‘Twee kanten van de medaille’ geeft inzicht in factoren die de kwaliteit van de beleidsvoorbereiding optimaliseren om de effectiviteit van beleid vroegtijdig te beïnvloeden. Meyken Houppermans heeft een ideaaltypisch model voor de beleidsvoorbereiding ontworpen en getoetst aan vier beleidscases.
    recensie
    Projectmanagement
    3 oktober 2013
    Martin Walraven
    Veel projecten slagen niet. Nicoline Mulder verwijt dat aan het feit dat men in die projecten gebruik maakt van een aanpak die niet geschikt is voor dat type project. Juist vage, complexe, innovatieve projecten hebben baat bij een andere manier van projecten leiden. Value-based Project Management biedt die andere manier, belooft ze in haar gelijknamige boek. Alleen zullen we nog veel ervaring met Value-based Project Management moeten opdoen om deze manier van werken tot gemeengoed te maken.
    recensie
    Personeelsmanagement
    9 juli 2013
    Martin Walraven
    3-4 minuten leestijd
    Het nieuwe werken waart door Nederland en krijgt vele organisaties in haar greep. Met alle voordelen, zoals plaats – en tijd onafhankelijk kunnen werken, die deze nieuwe manier van werken met zich mee brengt, komen ook een aantal zaken waar een manager wat langer bij stil moet staan. Eén van die punten is hoe je het werken van je team kan blijven ondersteunen. Want als je de teamleden veel minder ziet, wat kun je dan als teamleider doen?
    recensie
    Organisatiekunde
    5 juni 2013
    Martin Walraven
    2-3 minuten leestijd
    Systemen dreigen anno 2013 vast te lopen. Dit uit zich in allerlei problemen. Om deze problemen het hoofd te bieden komen Bakker en Hardjono met 'Horizontaal organiseren'. Dat is organiseren met het devies: zorgen voor tegelijkertijd en in samenhang interveniëren in het denken, construeren, besturen en samenwerken in de organisatie. Het is echter de vraag of organisaties zich op een dergelijke manier laten vormen.
    recensie
    Leiderschap
    17 april 2013
    Martin Walraven
    3-4 minuten leestijd
    In 'Op weg naar nieuw leiderschap' beschrijft Karel Noordzij hoe leiders een organisatie van de 21e eeuw kunnen maken die noodzakelijkerwijs een zingevende en integere organisatiecultuur hebben. Hij doet dat op basis van zijn eigen ervaringen bij onder andere McKinsey, Luchthaven Schiphol en NS. Hoewel hij zijn praktijkervaring wel uitgebreider had mogen beschrijven, is het boek intrigerend genoeg om managers richting te geven.
    recensie
    Organisatiekunde
    12 maart 2013
    Martin Walraven
    2-3 minuten leestijd
    'Praktijkonderzoek' van Maaike Smit en Suzanne Verdonschot geeft materiaal om iets binnen een organisatie te weten te komen en om tegelijkertijd verandering te realiseren. Het boek bevat tips en handvatten om zelf aan de slag te gaan. Hoewel ik denk dat bij het starten van praktijkonderzoek tijdelijk enige hulp van buiten nodig is, ben ik na het lezen van 'Praktijkonderzoek' bijzonder geïnspireerd om praktijkonderzoek toe te passen.
    recensie
    Organisatiekunde
    16 januari 2013
    Martin Walraven
    2-3 minuten leestijd
    In 'Van kiem tot kracht' beschrijven 'practioners' van de waarderende benadering voor persoonlijke ontwikkeling en organisatieverandering, onder redactie van Saskia Tjepkema en Luc Verheijen, hoe zij duurzame veranderingen in mensen en organisaties realiseren. In een aantal praktijkverhalen, theoretische bespiegelingen en verrassende intermezzo's geven de schrijvers een positieve en energie gevende aanvulling op de traditionele veranderaanpakken. En die aanvulling is wat mij betreft van harte welkom in tijden van crisis.
    recensie
    Algemeen management
    8 oktober 2012
    Martin Walraven
    In 'Fuck de regels' betoogt Ben Kuiken dat mensen gebukt gaan onder veel te veel regels. Hij analyseert het fenomeen 'regel' en doet een aantal suggesties hoe je met minder regels toe kunt. Toch blijft de vraag of iedereen een leven met alleen maar zelfoplossend vermogen ambieert.
    recensie
    Leiderschap
    20 juli 2012
    Martin Walraven
    Johan Bouwmeester en Marianne Luyer gaan in 'Waardegedreven leiderschap' op zoek naar het geheim van succesvolle leiders in het publiek domein. Om maar meteen dat geheim te verklappen; de ondertitel van het boek luidt 'Varen op het moreel kompas'.
    recensie
    Verandermanagement
    14 maart 2012
    Martin Walraven
    3-4 minuten leestijd
    Esther de Haan en Eva Beerends hebben 'Organisatieontwikkeling met Theory U' geschreven voor managers en adviseurs die op een andere manier organisaties willen ontwikkelen. Zij willen hun lezers inspireren, lezers die op zoek zijn naar wegen om een fundamentele verandering door te voeren. Dat inspireren is gelukt. Helaas blijven de beschrijvingen van de casussen globaal en oppervlakkig, zodat de zojuist geïnspireerde lezer vol vragen achterblijft.
    recensie
    Organisatiekunde
    11 januari 2012
    Martin Walraven
    4-5 minuten leestijd
    Joost Kampen schreef een fascinerend boek over verwaarloosde organisaties. Dat zijn organisaties waarin het langdurig ontbreekt aan sturing en begeleiding door managers. De relatie tussen leiding en medewerkers is ernstig verstoord of zelfs verbroken. 
    recensie
    Leiderschap
    25 november 2011
    Martin Walraven
    In hoeverre kunnen topteams in de topsport als voorbeeld dienen voor projectteams in het bedrijfsleven? Marco van den Berg, basketbalcoach, en Jakob Zwinderman, trainer van teams in het bedrijfsleven, onderzoeken dit in het boek 'No prima Donna's'. Centraal staat de aanpak van Van den Berg, deze is gebaseerd op de kernwaarden altruïsme, de Groene Baret, stoïcijns meebewegen en geen smoesjes. De schrijvers geven een interessant, maar te oppervlakkig kijkje in de wereld van hun teams.
    recensie
    Strategisch management
    27 oktober 2011
    Martin Walraven
    3-4 minuten leestijd
    Nederland streeft naar een plek in de top 5 van de wereld als kenniseconomie. Dat lijkt steeds moeilijker te lukken door allerlei factoren. En dan zijn er ook nog de kenniswerkers en hun managers zelf. Die leren graag, maar niet van elkaar, aldus Paul Kloosterboer. Hij schreef 'Expeditie naar waarde', een proefschrift waarin hij een methodische ontdekkingsreis beschrijft op zoek naar waarde voor klanten en professionals. Hij vond geen receptenboek, maar een nuttig interventiekader waarmee de veranderaar aan de slag kan.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden