Coachen
Voor de vraag aansluiten of sturen geeft Dirkse een mooi voorbeeld van een directeur die zijn secretaresse de verantwoordelijkheid voor de keuken heeft gegeven. Toch is deze steeds rommelig. Hoe krijgt hij het resultaat dat hij wil? Dirkse pleit voor meer sturing en aandacht. De directeur moet zijn secretaresse coachen zodat zij kan zorgen voor het gewenste resultaat. Talen vult aan: ‘De trend is dat leerlingen en medewerkers veel vrijheid krijgen. Maar dan krijg je niet vanzelf zelfsturing. Wees dus duidelijk, geef je medewerker de ruimte en kijk wat hij nodig heeft.’
Open opdracht
Maar zelfs als je een opdracht geeft, vatten medewerkers die heel verschillend op. Dit blijkt wanneer twee deelnemers de opdracht krijgen iets te vertellen over hun vakantie. De tweede vertelt een heel ander verhaal op een andere manier. Talen legt uit hoe dit werkt: ‘Als je een redelijk open opdracht geeft, gebruikt iedereen zijn voorkeursstijl.’ De eerste spreker was bijvoorbeeld erg gedetailleerd en concreet, de tweede meer emotioneel betrokken en algemeen.
Mentaal, fysiek of emotioneel?
Het model van Human Dynamics volgend, onderscheiden Talen en Dirkse drie voorkeursstijlen: mentaal, fysiek en emotioneel. Deze stijlen bespreken zij ook in hun boek Menskennis voor managers. Iedereen heeft alle drie de stijlen, maar heeft deze op verschillende niveaus ontwikkeld. Je voorkeursstijl bepaalt of je gericht bent op het waarom, wat/wanneer of wie. Maar ook welke woorden of uitdrukkingen je gebruikt, welke zaken je onthoudt en hoe je tot een resultaat komt. Het is dus goed om te weten wat de voorkeursstijl is van je gesprekspartner. Aansluiten én sturen, dus.