Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

100.000 exemplaren verkocht van ‘Gouden jaren’ van Annegreet van Bergen

Annegreet van Bergen, columnist van Managementboek Magazine, kan haar geluk niet op: begin februari is bij boekhandel Paagman in Den Haag het 100.000ste exemplaar van haar bestseller Gouden jaren verkocht. ‘Ik heb altijd geweten dat het een goed boek zou worden, maar van zo’n succes kun je alleen maar dromen.’

Hans van der Klis | 10 februari 2015 | 3-5 minuten leestijd

Zoals een goed econoom betaamt heeft Annegreet van Bergen uitgerekend hoe dat eruit ziet, 100.000 boeken naast elkaar. ‘Ik was jaloers op de journalisten van The Economist, die schreven dat de winst van Apple de omvang had van een telefoonnummer. Ik ben het dus maar eens gaan uitrekenen. Als je 100.000 exemplaren van mijn boek naast elkaar zet, met de rug naar boven, kom je op een rij boeken van ruim 2,5 kilometer. Dat is dus minimaal een half uur wandelen. Geweldig toch?’

Gouden jaren staat sinds de verschijning nu al 21 weken lang onafgebroken in de Bestseller 60, de lijst met bestverkochte boeken van Nederland. Het boek heeft vier weken op nummer 1 gestaan en staat nu op de derde plaats.

Van Bergen is blij verrast door het enorme succes van Gouden jaren, maar tijdens het schrijven had ze al wel meteen het gevoel dat het een goed boek zou zijn voor een breed publiek. ‘Dat komt door de hele simpele vraag die ik mij stelde: wat betekent de economische groei die wij sinds de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt voor de mensen die het hebben meegemaakt? De welvaart is sindsdien verviervoudigd en dat is een ongelooflijk cijfer, maar als de welvaart verdrie- of vervijfvoudigd zou zijn, had ik het ook veel gevonden. Maar dat zijn cijfers, abstracties. Ik wilde bekijken wat het in de praktijk betekende, wat de invloed op het dagelijks leven was.’

Dat het boek zoveel succes kent, realiseert Van Bergen zich nu, komt door twee factoren. ‘Ten eerste komt het doordat Gouden jaren zowel hoog- als laagopgeleiden aanspreekt. Iedereen heeft deze veranderingen meegemaakt, ook de rijkere mensen die in de jaren vijftig al wel dagelijks een douche konden nemen. En ten tweede komt het doordat het gaat over de ‘things that money can buy’. Het gaat niet zozeer over de mentaliteit van mensen, maar over heel praktische dingen. Voordat de ringweg rond Amsterdam was aangelegd, moesten rijkere mensen ook vanuit Amsterdam-Oost de hele stad door via de Spaarndammerbuurt naar de Hempont als zij naar het noorden wilden. Dat was voor iedereen gelijk en dat herkennen veel lezers ook.’

Van Bergen is bijzonder trots op haar boek. ‘Twintig jaar geleden had ik dit niet kunnen schrijven. Ik zit nu meer dan dertig jaar in de journalistiek en heb al mijn ervaring nodig gehad. Van Jan Blokker heb ik ooit geleerd dat er geen onbeantwoorde vragen mogen overblijven. Die zul je dus ook niet aantreffen. Het is wel een persoonlijk boek, maar de herinneringen overstijgen het particuliere en zijn ingebed in een goede mix van cijfers en commentaar van de juiste zegslieden. Er zit gewoon heel veel vakmanschap in.’

Tijdens haar onderzoek en tijdens het schrijven had ze al een goed humeur, zoals ze in de inleiding schrijft, maar dat is er nu alleen maar beter op geworden. En niet alleen omdat ze haar pensioengat heeft kunnen aanvullen, zegt ze. ‘Dit is iets waar je van droomt als je aan het schrijven bent, 100.000 exemplaren. En ik krijg ook zoveel sympathieke reacties. Een van de leukste mailtjes die ik heb gekregen was van een mevrouw die ik helemaal niet kende. Zij schreef mij dat zij bij een bouwmarkt in de rij voor de kassa stond. Voor haar stonden twee mannen enthousiast over een boek te praten. Toen ze hen vroeg over welk boek ze het hadden, bleek dat Gouden jaren te zijn. In een bouwmarkt! Als ik zoiets hoor, begin ik echt te glunderen.’

De aandacht voor haar bestseller is voorlopig nog niet tanende. Van Bergen is gevraagd om naar aanleiding van haar boek een tentoonstelling samen te stellen voor het museum TwentseWelle in Enschede. Als gastconservator zal ze nauw betrokken zijn bij de totstandkoming van deze expositie, waarin net als in haar boek te zien zal zijn hoe de ongekende razendsnelle groei en ontwikkelingen na de oorlogsjaren het dagelijkse leven in Nederland ingrijpend hebben veranderd.

Op dinsdag 12 mei a.s. geeft ze alvast een lezing in museum TwentseWelle over haar boek ‘Gouden Jaren’. Aanvang 19.30 uur. Entree € 10,00 (incl. koffie/thee).

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden