Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

‘Omnichannel in retail’ Managementboek van het Jaar 2015

Omnichannel in retail, het eerste boek van Gino van Ossel, is bekroond als Managementboek van het Jaar 2015. De marketingprofessor van de Vlerick Business School is de eerste Vlaming die deze prijs krijgt. ‘Het is bijna een jaar geleden dat het boek is verschenen, dus de bekroning laat zien dat er iets van blijvende waarde in het boek zit’, zegt Van Ossel. ‘Daar ben ik heel blij om.’

Hans van der Klis | 24 april 2015 | 3-5 minuten leestijd

Het was een outsider die er donderdag 23 april in De Rode Hoed in Amsterdam met de prijs voor het Managementboek van het Jaar 2015 vandoor ging, zoals juryvoorzitter Maurits Bruel bij de uitreiking aankondigde. Gino van Ossel, de Vlaamse marketingprofessor die de prijs toegekend kreeg voor zijn boek Omnichannel in retail, was totaal verrast. ‘Ik vond het zelf ook een buitenbeentje op de lijst genomineerden’, zei hij. ‘Ik heb jarenlang gezegd dat het de hoogste tijd was dat ik een boek ging schrijven, maar telkens kwam er iets tussen. Dat mijn eerste boek nu meteen uitgeroepen is tot Managementboek van het Jaar, is natuurlijk geweldig. Het is bijna op de dag af een jaar geleden dat het in België is verschenen, dus de bekroning laat ook zien dat er iets van blijvende waarde in het boek zit. Daar ben ik heel blij om.’

In Omnichannel in retail beschrijft Van Ossel hoe je succesvol retail kunt bedrijven in deze digitale tijden. Hij stelt dat marketing en sales eindelijk eens hun eigenbelang terzijde moeten schuiven, en in plaats daarvan een radicale keuze moeten maken voor het belang van de klant. Het is de enige overlevingskans voor winkeliers, schrijft hij, nu in de digitale wereld communicatiekanalen verkoopkanalen worden en omgekeerd. Hoewel Van Ossel kritisch is, is het tegelijkertijd een hoopgevende boodschap, stelde Bruel: het is een boek dat helpt de vernieuwing op gang te brengen. Van Ossel heeft gekozen voor een praktische benadering van het onderwerp, ingebed in een degelijke conceptuele onderbouwing. ‘In die benadering sta ik niet alleen’, zegt hij. ‘Het is een werkwijze waar meer auteurs die verbonden zijn aan de Vlerick Business School voor kiezen. Zowel bij de boeken die wij schrijven als in de opleidingen werkt dat goed, hebben wij gemerkt.’

De 51-jarige Van Ossel was blij dat juryvoorzitter Bruel Omnichannel in retail nadrukkelijk presenteerde als een boek dat ook van grote waarde is voor managers uit andere vakgebieden. ‘Dit boek is vaak voorgesteld als een marketing- of retailboek, maar dat is het niet uitsluitend. Ik ga ook uitgebreid in op de financiële consequenties van mijn betoog. Het is geschikt voor een brede groep managers en zelfs voor consumenten. Ik heb gemerkt dat veel meer mensen geïnteresseerd zijn in de vraag welke kant het opgaat met winkels en dat zij dit een interessant verhaal vinden. Dat is vooral ook te danken aan mijn collega Marc Buelens. Ik had hem gevraagd commentaar te leveren op het manuscript en hij heeft dat zo grondig gedaan, dat ik wel even moest slikken toen ik het terugkreeg. Maar zijn opmerkingen waren terecht. Ik heb bijna het hele boek moeten herschrijven. Dat heeft ertoe geleid dat ik alle jargon heb geschrapt en dat het boek veel beter leesbaar werd. Daar ben ik Marc heel dankbaar voor.’

De titel van Managementboek van het Jaar is de tweede bekroning voor Omnichannel in retail: eind vorig jaar werd het boek al onderscheiden met de PIM Marketing Literatuurprijs 2014. ‘Ik hoop dat deze prijs het boek een tweede leven kan geven’, zegt Van Ossel. ‘Ik had al enige bekendheid in de retailwereld in Nederland, maar ik hoop dat ik hiermee nieuwe contacten kan aanboren en wellicht ook meer lezingen kan gaan geven.’

In totaal 250 boeken kwamen dit jaar in aanmerking voor de prijs van het Managementboek van het Jaar. Na een eerste selectie van ruim zeventig boeken nomineerde de jury onder leiding van Maurits Bruel vijf boeken. Behalve Omnichannel in retail van Gino van Ossel waren dat Nieuwe Business Modellen van Jan Jonker, Wij zijn Big Data van Sander Klous en Nart Wielaard, Onderweg van Leike van Oss en Jaap van ’t Hek en De ontdekking van de toekomst van Wim de Ridder.

Met de uitreiking van de prijs aan Gino van Ossel kwam een eind aan het twaalfde Managementboekengala, dat deze keer werd gepresenteerd door televisiejournalist Frank du Mosch. Het gala werd geopend door Joep Schrijvers, die een voordracht hield vanaf de kansel in De Rode Hoed. Ook cabaretier Pieter Jouke en pianiste Hannah Borst traden op.

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden