Dat veel leiders het concurrentielandschap desondanks als zero sum game beschouwen komt voor een belangrijk deel door de vrije-marktideoloog Milton Friedman die in de jaren zeventig stelde dat winstmaximalisatie voor bedrijven het enige doel is. Dit idee heeft sindsdien een religieuze lading gekregen, maar mist een historische basis: halverwege de twintigste eeuw zagen Amerikaanse CEO's zich bijvoorbeeld als rentmeesters, voor wie winst slechts een middel was om het bedrijf gaande te houden en stakeholders te beschermen.
Zo’n oneindige mindset begint met een waarachtig ideaal: een toekomstvisie die zo inspirerend is dat mensen bereid zijn om er hun uiterste voor te geven. Om effect te sorteren, moet zo'n just cause optimistisch geformuleerd zijn, mensen het gevoel geven dat ze deel uitmaken van iets groters, hand in hand gaan met dienend leiderschap, dynamisch genoeg zijn om disruptie te kunnen overleven, en een blijvend ideaal nastreven dat met kleine overwinningen benaderd kan worden.
Bedrijven met een oneindige mindset putten hun kracht uit teams die elkaar volledig vertrouwen en waarbinnen mensen zich veilig voelen in hun kwetsbaarheid. Door een waardige rivaal te identificeren weten ze daarnaast hun eigen zwaktes bloot te leggen en hun mensen te inspireren om zichzelf continu te verbeteren.
Oneindig ingestelde leiders hebben tenslotte de flexibiliteit om existentiële crises om te buigen in nieuwe strategieën en ondernemingsmodellen. Ze zien disruptie niet als een bedreiging, maar als een manier om hun just cause nog verder te uit te bouwen. Dat vereist moed en integriteit, want de druk om de wereld als een eindig spel te zien kan overweldigend zijn.
(Een samenvatting van het nieuwe boek van Simon Sinek kunt u lezen in de oktober editie van Management Summaries.)
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.