In het vorige decennium stond vooral de digitalisering van marketing en de onderliggende technologie centraal. Net zoals destijds de komst van de elektriciteit onze samenleving fundamenteel veranderd heeft, zo heeft ook de toegenomen digitalisering en de bijbehorende big data de manier waarop we onze marketingprocessenaansturen grondig veranderd. Gebrek aan data - of het niet correct gebruiken ervan - bepaalt voortaan of een bedrijf al dan niet overleeft.
Inmiddels is evenwel het besef gegroeid dat big data niet de enige zaligmakende oplossing biedt. Het zijn veelal louter beschrijvende data die ons niet echt een inzicht geven in de onderliggende, diepere drijfveren van onze klanten. Als we alleen daarop steunen, lukt het niet om ons voldoende te onderscheiden van onze concurrenten.
In ons boek beschrijven we #errors die duidelijk maken dat we leven in ‘the age of complexity'. Daarom moeten we meer dan ooit zoeken naar inzicht in de diepere drijfveren van onze klanten en andere stakeholders.
‘Marketing is de kunst van het manipuleren van de zwakheden van de mens, om ze dingen te laten kopen die ze niet nodig hebben'. Dat beeld achtervolgt ons, marketeers. Het tekent ons werk, onze identiteit, onze intentie om zin te geven. It's holding us back.
Daar willen we komaf mee maken. We moeten het respect terugwinnen van management en boards of directors, maar vooral van onze klanten. We schudden de geplaagde identiteit van marketeer van ons af en doen wat we het beste moeten kunnen: we vinden onszelf weer uit, om zingevende relaties centraal te zetten. We worden Human Activators.
Akkoord?
Dan zal jij jezelf herkennen in de boodschap van ons nieuwe boek. Act human wil de mens en zijn diepere verlangen naar zinvolle relaties - we noemen het de human drivers - opnieuw een centrale plaats geven in jouw bedrijfsstrategie, in je directieteam en je raad van bestuur. Kortom: hoe kan jij je klantenrelaties laten bloeien en groeien?
Dat is de jarenlange ambitie van Jan Callebaut, oprichter van Censydiam, Master Marketeer en coauteur van dit boek, internationaal bekend door zijn baanbrekend werk op het vlak van de motivationele consumentenpsychologie. Het is de ambitie van de vijfentwintig ervaren bestuurders, ondernemers, researchers, data-, communicatie- en digitale experten en marketeers die dit boek hebben geschreven.
Met ‘Act Human' bedoelen we dat we de klant benaderen als een holistisch wezen, waarbij we oog hebben voor de onderliggende behoeften die zijn of haar gedrag aansturen. Dat is volgens ons een noodzakelijke basis om langdurige relaties en dus sterke organisaties uit te bouwen.
Marketing gaat over het activeren van menselijke relaties. Dat is wat de marketeer zou moeten doen. Dat is wat de Human Activator doet.
Vaarwel marketeer.
Welkom Human Activator.
Karel Demeester heeft meer dan vijftien jaar internationale ervaring bij toonaangevende verkoop- en marketingbedrijven zoals Danone en Coca-Cola. Vandaag begeleidt hij bedrijfsleiders en marketeers bij hun omnichannelstrategie en is hij een veelgevraagd keynotespreker en gastdocent rond customer centricity en digital transformation.
Prof. dr. Sarah Steenhaut werkt al vijftien jaar op C-niveau samen met toonaangevende bedrijven, challengers en scale-ups in b2b- en b2c-omgevingen. Daarnaast is ze professor Digital Marketing Strategies aan de UGent.
Jan Callebaut is een van de pioniers van de moderne diagnostic market research, en is al decennialang thought leader in marketing- en communicatiestrategie voor de private en de publieke sector. Hij is Master Marketeer en ontving in 2019 de Lifetime Achievement Award van BAM.
Ze zijn de auteurs van Act Human.
Over Karel Demeester
Karel Demeester begeleidt fabrikanten en retailers in meerdere B2B- en B2C-sectoren in hun digitale reis from passion to purchase. Gebaseerd op meer dan 15 jaar ervaring bij toonaangevende verkoop- en marketingbedrijven, heeft hij een unieke expertise opgebouwd in het beïnvloeden van omni-channel koopgedrag.