Succes op korte termijn behaal je er misschien wel mee. Maar je bouwt er geen bestendig of wendbaar bedrijf mee. En of je er als persoon wel gelukkig van wordt, is ook nog maar de vraag.
Een perfecte onderneming bestaat niet. Maar je kunt als ondernemer wel zo goed mogelijk werken aan een bedrijf dat bestaansrecht heeft en bij je past en dat om meer draait aan het najagen van winstmaximalisatie. Het mooie is, dat je als ondernemer helemaal zelf mag bepalen wanneer jouw bedrijf voor jou wel perfect is. Je mag je eigen keuzes maken en hoeft je niet in een keurslijf te laten stoppen.
Je hoeft niet mee te gaan in de nieuwste marketinghypes van social media advertenties en e-mailfunnels, als dat niet bij je past. Er zijn nog genoeg marketingtechnieken over die ook goed werken. Kies wat bij je past, voer dat zo goed mogelijk uit en dan kom je verdomd ver.
Wist je trouwens, dat het helemaal geen verplichting is om met je bedrijf te groeien? Om zoveel mogelijk omzet te maken, zo veel mogelijk mensen in dienst te hebben en een zo groot en mooi mogelijk pand te hebben waar je naam in neonletters op kan prijken? Als we naar de media kijken, zijn succesvolle ondernemers altijd grote ondernemers. Ze zijn zichtbaar, bereiken (indirect) een breed publiek met hun producten of diensten, hebben een hoge omzet en goede reputatie. Als we andere ondernemers beoordelen en we ons afvragen of ze succesvol zijn, gebruiken we ook vaak die criteria. Maar weet je wat nou zo opvallend is? Als we ons meer in het algemeen afvragen wat succes is en wanneer een onderneming succesvol is of wanneer we dat van onszelf vinden, dan zijn de criteria opeens heel anders. Ik interviewde twaalf ondernemers en stelde ze allemaal de vraag wat voor hen succes betekent. Daar kreeg ik twaalf verschillende antwoorden op, die je allemaal terugleest in mijn boek.
Wat opvalt is dat geld bijna nooit genoemd wordt als een van de succesfactoren. Het is belangrijk om lonen te kunnen betalen en je bedrijf draaiende te kunnen houden, maar het is voor bijna niemand een criterium voor het bepalen van succes. Een leuk bedrijf en een gelukkig leven zijn dat wel. Niemand is tenslotte ondernemer geworden om zich te laten leven of om zich door een ander te laten vertellen wat hij/zij moet doen. Dan waren we wel in loondienst gebleven.
Dat betekent ook dat je alleen met leuke klanten wil werken. Een goede selectie aan de poort is belangrijk. Daarbij speelt gevoel soms wel een belangrijkere rol dan objectieve criteria. En er moet vertrouwen zijn, anders kun je er maar beter helemaal niet aan beginnen. Ondanks het vertrouwen gaat het soms toch mis. Dan wordt de droomklant een kutklant. Hoe kom je daar dan vanaf? Of hoe kan die klant van jou afkomen? Met name als dat door de onenigheid met alleen goede communicatie niet meer lukt. Jouw klant kan als opdrachtgever gemakkelijk van jou af. Dat heeft de wet wel geregeld. Maar andersom heb je dikke pech. Tenzij je daar vooraf over hebt nagedacht en er je offerte, contract of algemene voorwaarden op hebt ingericht. Daar helpt dit boek bij.
Er is bijna niks dat moet en heel veel dat mag. De truc is om uit alle mogelijkheden die er zijn, de keuzes te maken die passen bij jouw onderneming, zodat je een bedrijf bouwt voor de toekomst, waar je zelf gelukkig van wordt.
Over Charlotte Meindersma
Charlotte is jurist en marketeer. Vanuit haar bedrijf Charlotte’s Law & Fine Prints geeft ze juridisch advies en marketingadvies. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld.