Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Impactvol ondernemen in de praktijk

De auteurs van Impactvol ondernemen in de praktijk hebben een praktische vertaling gemaakt van het waardecreatiemodel van het IIRC. Daarmee kunnen ondernemers en ondernemende mensen zoals jij direct starten met het creëren van meer positieve impact. In hun preview vertellen ze over hun boek.

Paul van Ruiten | 10 december 2021 | 2-4 minuten leestijd

Wat kan jij zelf doen om bij te dragen aan de positieve impact van je bedrijf? Met die vraag begon onze zoektocht die leidde tot het boek Impactvol ondernemen in de praktijk. Om ‘impact’ te hebben, hoef je niet te wachten op het sein van je CEO, duurzaamheidsguru te worden of dure consultants in te huren. Je hoeft ook niet te paniekeren van nieuwe wet- en regelgeving. Dit handige boek helpt je met een praktische, bedrijfskundige vertaalslag van het Meervoudige Waardecreatie Model van het IIRC. Daarom vind je in het boek veel praatplaten, stappenplannen, tips en meer dan 100 praktijkvoorbeelden van grote en kleine bedrijven. You’ve got this!

De Bouwtekening

Hoe kom je van een bedrijfsstrategie naar een impactstrategie? Van ‘business as usual ‘naar meervoudige maatschappelijke waardecreatie? De meeste bedrijven kennen of werken met het business model canvas, je bedrijfsplan op 1 A4-tje. Dat is ons vertrekpunt, en we laten zien hoe je het kunt verrijken in de richting van een toekomstbestendige ondernemingsstrategie. Hoe vervolgens niet alleen het financiële kapitaal toeneemt, maar het veel meer in balans raakt met vijf andere kapitalen. Goed voor je bedrijf, goed voor de maatschappij.  

Samen meer waarde creëren

Lezers van ons boek geven aan dat ze de insteek – het doorleven van het IIRC waardecreatiemodel vanuit de verschillende rollen – directie, productie, communicatie, HR, Finance & control – uniek vinden. Daarmee wordt de uitkomst van meer impact ‘voorstelbaar’ en ontstaat er energie om zelf aan de slag te gaan. In het laatste deel van het boek laten we zien hoe het ‘verbinden’ van die verschillende rollen leidt tot daadwerkelijk ‘verwaarden’.

Eenvoudig en snel

Het is een heel boek geworden en we realiseren ons dat vaak de tijd ontbreekt om te lezen. Daarom is het boek is zo ingedeeld dat jij als lezer eruit kan halen wat je op dat moment nodig hebt. Met herkenbare kaders, symbolen en kleuren. Een beetje theorie staat er wel in, maar dit boek is vooral een gereedschapskist met veel instrumenten en hulpstukken om zelf en samen met collega’s werk te maken van impact. Vanuit dat wat je al kent en doet!

Zonder dat vingertje

Wij hebben ons best gedaan om een boek over duurzaamheid te schrijven ‘zonder dat vingertje’. Daarom zijn we blij met het commentaar van één van de lezers, Antoni Brack (Emeritus hoogleraar Juridische aspecten van bedrijfskunde aan Universiteit Twente): ’Het boek is een sympathieke uitgave, een aangereikte verzameling hulpmiddelen om het beter te doen zonder een radicaal dwingende ondertoon van zo moet het en niet anders. En de insteek is realistisch; op bladzijde 253 lees ik “Je kunt niet groen zijn als je cijfers rood zijn.” Dus geen juichende verzameling succesverhalen, maar beschrijvingen van bedrijven en managers die op weg zijn naar duurzame doelen of bezig zijn hierover na te denken.’ En als we het commentaar van Marleen Janssen Groesbeek (Professor (lector) Sustainable Finance & Accounting bij het Centre of Expertise Sustainable Business, Avans University of Applied Sciences) over ons boek lezen: ‘Heel handig boek [… ], alle aspecten van duurzaam ondernemen komen aan de orde’, dan voelen wij ons in onze opzet geslaagd! We horen graag wat jouw ervaring is met ons boek!

Over Paul van Ruiten

Paul van Ruiten is zelfstandig ondernemer en is meer dan 25 jaar actief in het vakgebied van milieu en duurzaamheid. Hij studeerde planologie en landschapsarchitectuur in Wageningen.

Paul bekleedde verschillende directeursposities bij onder andere Royal HaskoningDHV, TNO en DCMR Milieudienst Rijnmond. Met Annick Schmeddes verzorgt hij de training Sustainable MBA in One Day.

Over Hanneke Oude Elberink-Schieving

Hanneke Oude Elberink-Schieving heeft een achtergrond in zowel accountancy, bankwezen als onderwijs. Daarmee heeft zij een brede expertise en een groot netwerk opgebouwd op het gebied van sustainable finance.

‘Samen ervoor gaan tot het klopt’ is haar motto, bij zowel het begeleiden van (toekomstige) financials in hun duurzame carrière als van organisaties in het verduurzamen van hun bedrijfsvoering.

Over Ton Bastein

Ton Bastein is gepromoveerd als chemicus aan de TU Delft en werkt sinds 1993 bij TNO. Sinds 2009 richt Ton zich op grondstofvraagstukken en is hij betrokken bij talrijke circulaire en grondstofanalyseprojecten. Hij is auteur van vele publicaties en onder meer medeoprichter van het Platform Materiaalschaarste (2009).

Ton wil de circulaire economie vooral niet zien als doel op zich, maar wil steeds verbinding zoeken met andere opgaven, zoals het energievraagstuk en de klimaatagenda.

Over Anouk Brack

Anouk Brack is auteur van succesvolle managementboeken, geeft internationaal trainingen in leiderschapsontwikkeling, is executive coach en begeleidt teamtrajecten met haar organisatiebloei-methode. Brack schreef verschillende boeken.

Over Annick Schmeddes

Annick Schmeddes is directeur-eigenaar van Sustainable Talent en werkt ruim 13 jaar op het gebied van werving en selectie van duurzame professionals. Zij heeft een enorm netwerk opgebouwd binnen de duurzame wereld.

Annick stond in 2017 op nummer 50 in de Duurzame 100 van Trouw. Tussen 2015 en 2018 was zij verantwoordelijk voor het leiderschapsprogramma op het duurzaamheidsfestival Springtij. Met Paul van Ruiten verzorgt zij de training Sustainable MBA in One Day.

Over Jan Selen

Jan Selen is een tekenbeest en een meester in het analyseren van datgene waarop wij met zijn allen grip proberen te krijgen. Juist dat brengt hij in beeld.

Jan studeerde industrieel ontwerpen in Delft en is medeoprichter van Jam Visual Thinking in Amsterdam.

Over Elise Vonk

Elise Vonk werkt sinds 2004 voor innovatieve, ondernemende bedrijven met een motivatie voor maatschappelijke impact. Naast duurzaam ondernemer en technisch bedrijfskundige is zij ook expert op het gebied van MVO-communicatie.

Elise is inzetbaar van strategie tot uitvoering. Haar klantenkring varieert van bedrijven in het mkb tot (semi)overheidsinstellingen, zowel lokaal als internationaal, in diverse sectoren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Paul van Ruiten, Hanneke Oude Elberink-Schieving, Ton Bastein
Impactvol ondernemen in de praktijk

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden