Verkopen. De ene persoon vindt het heerlijk om te doen en de ander heeft er een hekel aan. Als ik erover nadenk, zit ik er een beetje tussenin. Gelukkig denk ik er meestal niet over na. Ik ben in ieder geval geen echte verkoper, dat zit niet in me. Toch is verkopen voor mij een tweede natuur. Hoewel ... verkopen ... Als ik ergens enthousiast over ben, dan deel ik dat en dat is aanstekelijk. Waar ik de meeste energie van krijg, is ondernemers helpen bij het realiseren van hun dromen. En hoe ik ze kan ondersteunen hun problemen op te lossen. Dus ik help waar ik kan. Meestal hebben de ondernemers die ik spreek meer hulp nodig dan ik in een kort gesprek kan bieden. Nu heb ik maar beperkt werktijd in de week en wil ik graag een gezond bedrijf runnen, dus doe ik vrijwel altijd een voorstel om te kijken hoe ik iemand verder kan helpen. In ruil voor mijn hulp vraag ik geld. Dat helpt om balans te houden in de relatie en zorgt ervoor dat ik van mijn passie kan leven, terwijl ik doe waar ik blij van word. Klant blij. Ik blij.
Omzet is een gevolg, niet een doel
Mijn boek Waardegedreven verkopen heeft als ondertitel Verhoog je omzet met de SPORT-methodiek en met reden. Allereerst natuurlijk omdat ik je in dit boek kennis wil laten maken met mijn methodiek van waardegedreven verkopen: de SPORT-methode. Daarnaast omdat ik geloof dat het gevolg automatisch is dat je meer omzet gaat realiseren als je deze methode consistent gaat toepassen. Het gevolg. Niet het doel. Want omzet is nooit het doel van een verkoopgesprek. Je klant verder helpen is het doel, de omzet is een automatisch gevolg. De reden daarvoor is logisch: de hoeveelheid omzet die je maakt als bedrijf staat in direct verband met de hoeveelheid waarde die je levert aan de markt (je klanten). Als je meer omzet wilt maken, zul je dus meer waarde moeten leveren. Dat begint bij het leveren van waarde in je verkoopgesprek. Doe je dat goed, dan krijg je als vanzelf klanten. Als je dan ook nog eens de verwachting overtreft en je klant meer levert dan hij had verwacht, dan worden je klanten vanzelf ambassadeur of misschien zelfs fan. En fans dragen weer nieuwe klanten aan. Als het goed is ontstaat er zo een repeterende cirkel: jij voegt waarde toe, de klant is blij met je en draagt nieuwe klanten aan, zodat je nog meer waarde kunt toevoegen.
Echte driver
Ik spreek uit ervaring. In marketing en sales heb ik zo’n beetje alles geprobeerd en heb ik diepte- en hoogtepunten gekend. Van belacties tot complexe marketingautomatiseringen, van vele een-op-eengesprekken tot pitches voor zalen met 500+ ondernemers. Van product placement op televisie tot een radiocampagne op BNR. In alles wat ik heb gedaan blijkt telkens weer dat er maar een échte driver is die het grootste verschil maakt in mijn commerciële resultaten op de lange termijn, en dat is de hoeveelheid waarde die ik heb toegevoegd voor de mensen die met mij of mijn organisatie in aanraking komen.
Over Bart van den Belt
Bart van den Belt (1984) is auteur van 6 boeken en 10 audioprogramma's en een veelgevraagd spreker en trainer over persoonlijke groei, ondernemerschap en leiderschap.