Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Storytelling Atlas

Storytelling Atlas, het landschap van verhalen en veranderen reikt ver over geijkte grenzen; van corporate stories tot serious gaming. Je krijgt snel een overzicht van wat storytelling behelst , wat je ermee kunt doen of laten en hoe je zelf je eigen landschap samenstelt. Gebaseerd op 15 jaar praktijkervaring en even zoveel wetenschappelijk onderzoek, geeft Suzanne Tesselaar inzicht, overzicht en uitzicht op de wereld van storytelling. Een preview.

Suzanne Tesselaar | 26 augustus 2016 | 2-3 minuten leestijd

Storytelling behekst de moderne geest, schrijft Christian Salmon in zijn boek Storytelling
Zo rond de eeuwwisseling werd het duidelijk dat storytelling een grote rol speelt in eh… ja in wat eigenlijk niet? Management, defensie, politiek, marketing, verkoop, lobby, wetenschap, noem maar op. Alles werd opeens storytelling genoemd. Stapels boeken worden erover geschreven maar wat er precies mee bedoeld wordt, hoe je verhalen herkent en storytelling beheerst in de praktijk van organisaties, is niet duidelijk. Kortom, we raken de weg kwijt.

Je kunt de wereld veranderen door anders te spreken en luisteren, beweert Adam Kahane
Ik, de auteur, wilde me niet laten verleiden tot het schrijven van weer een boek met lijstjes en loze claims maar heb al mijn kennis en ervaring in 7 prachtige landschapskaarten gestopt. Het boek geeft overzicht en inzicht in het landschap van verhalen en gedragsverandering. Het inspireert en stimuleert en doet wat een atlas moet doen; het daagt je uit en gidst je om je eigen storytelling route te bepalen in de praktijk van management en organisaties. Met de unieke code in het boek kan de lezer zijn eigen landschap samenstellen en met storytelling aan de slag gaan.

Het is tijd om verhalen uit hun narratieve gevangenis te bevrijden, pleit David Boje
Dus geen lijstjes, geen strakke definities en geen claims. Storytelling Atlas geeft inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden, in de rol, het effect en de impact van verhalen. Voor het eerst wordt de relatie gelegd met storytelling en tijd en ruimte. Die kennis geeft inzicht in, verband tussen verleden, heden en toekomst en controle over het verloop van veranderingen.

Woorden doen pijn, de dodelijke taal van ziekte, waarschuwt Imogen Mathers
Ebola in Liberia, een epidemie van geruchten, beschrijft
Helen Epstein

Dit lijkt buiten proportie maar in de atlas introduceer ik Stories of Change waarin de dynamiek storytelling dodelijk kan zijn (stories kill), situaties of mensen veranderen (stories change) maar ook kunnen helen (stories cure). Voor de manager en professional die wil weten wat je hiermee kunt doen in veranderingen en transities, is dit boek geschreven. Onderweg leert de lezer storytelling gebruiken om veranderingen te begrijpen, te beheersen maar vooral verwachtingen en ambities aan te passen aan de kennis en ervaring van de organisatie.

Lezers van de Corporate Tribe, organisatielessen uit de antropologie zullen ook Storytelling Atlas kunnen waarderen.

Suzanne Tesselaar is pionier op het gebied van storytelling. Ze begeleidt organisaties, politici, overheden en gemeenschappen bij veranderingen en geeft les op diverse universiteiten en hogescholen in binnen- en buitenland, in sectoren als maatschappelijk werk, cultuur, organisatie & management, changemanagement, journalistiek en communicatie(wetenschappen). Ze is de auteur van Storytelling Atlas. Eerder schreef ze het Storytelling handboek.

Over
is corporate antropoloog en chief Academie voor Organisatiecultuur. Auteur van De Corporate Tribe (Managementboek van het Jaar 2016)
Over Jitske Kramer
Jitske Kramer is oprichtster van de netwerkorganisatie HumanDimensions. Zij is cultureel antropoloog, een ervaren coach op het gebied van communicatie, diversiteit en leiderschap. Zij is gespecialiseerd in het beïnvloeden van de dynamiek van (culturele) verschillen. Zowel binnen als buiten Nederland is Kramer een veelgevraagd spreker en trainer, onder andere in Dubai, Engeland, Jakarta, Nederland, India en Maleisië. Bezoek ook de websites van Jitske Kramer: www.humandimensions.nl en www.jitskekramer.nl. Of kijk op haar blog voor wekelijkse filmpjes en artikelen: http://diversiteitenverandering.wordpress.com

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden