Wat als je eerste indruk op LinkedIn niet gelijk goed is? Dat je een halfbakken profiel hebt zonder foto of geen samenvatting waarin je jezelf even voorstelt? Zonde, gemiste kans!
Maar LinkedIn doet meer. Het is niet alleen je digitale visitekaartje, het is jouw online podium waar je jezelf als expert kunt profileren. Je kunt er informatie halen maar ook delen, je kunt er geweldig netwerken, nieuwe mensen leren kennen en er zelfs nieuwe klanten mee aantrekken. ‘Maar hoe dan?’, vragen veel mensen zich af.
In Meer succes met LinkedIn! word je meegenomen door alle geheimen die dit mooie platform te bieden heeft. Het proces ‘Social selling’ wordt uitvoerig besproken, hoe maak je jezelf vindbaar en zichtbaar, hoe profileer je jezelf het beste als de professional waar iedereen om zit te springen? Hoe werkt de Sales Navigator, hoe kun je leads genereren op een natuurlijke wijze zonder irritant en spammerig over te komen?
LinkedIn is geen rocket science. Het is geen ingewikkelde tool maar je moet net even weten waar welke mogelijkheden zitten. En daarnaast is het nog belangrijker om het te gaan doen! Integreer LinkedIn in je werkzaamheden, maak het eigen, zorg ervoor dat je er iedere dag, net als e-mail, even mee bezig bent. Dat geldt ook voor je medewerkers, spoor ze aan het in te zetten en werk als een team samen. In samenwerking met elkaar als collega’s maar ook met het bedrijfsprofiel. Deze langetermijninvestering gaat geheid zorgen voor succes. En dit boek helpt je daarbij, zowel voor de beginner die de eerste stappen wil zetten op LinkedIn als de gevorderden die al meer doen met LinkedIn.
Ben je salesmanager, accountmanager, marketing- en/of communicatie professional, zzp’er, directielid, manager of iemand die sowieso meer wil weten hoe LinkedIn nu écht werkt? Ga er mee aan de slag!
Tien basistips om je alvast op weg te helpen met je LinkedInprofiel:
1. Plaats een professionele profielfoto waarmee je direct de indruk maakt die je in het zakelijke circuit ook zou willen maken.
2. Pas je kopregel zo aan dat direct duidelijk is wat je doet of te bieden hebt.
3. Schrijf een duidelijke samenvatting waarin je uitgebreid aangeeft wie je bent, wat je doet en vooral ook wat je te bieden hebt voor je profielbezoeker
4. Je contactgegevens zijn niet voor iedereen zichtbaar op LinkedIn, alleen de mensen waarmee je direct gelinkt bent. Zorg er voor dat in ieder geval je e-mailadres in je profiel staat. De samenvatting is hiervoor de beste gelegenheid.
5. Vul je profiel aan met de onderdelen die voor jou van toepassing zijn. Je kunt er 13 toevoegen.
6. Houd altijd rekening met de woorden waarop je gevonden wilt worden en verwerk deze ook in je tekst. LinkedIn werkt net als Google, het scheelt of mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘Salesmanager’ of ‘Manager sales’.
7. Check je instellingen, loop deze allemaal een keer goed door.
8. Stel je open om te netwerken met onbekenden maar doe dit altijd met een persoonlijk bericht in je uitnodiging. Nodigt iemand jou uit zonder uitnodiging, stuur dan zelf een berichtje.
9. Voorkom spamgedrag, verkoop jezelf niet maar laat je door anderen verkopen. Het is veel sterker als iemand anders positief is over jou dan jijzelf.
10. Geven is het nieuwe krijgen. Hoe meer je mensen helpt, hoe meer je geeft, hoe meer het bij je terug komt. Zorg voor goede informatieve content, wees behulpzaam in je netwerk, dan zal dat uiteindelijk bijdragen in sterke relaties die jou ook weer op weg helpen.
Corinne Keijzer heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met de focus op Facebook, Twitter en LinkedIn. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en van Meer succes met LinkedIn. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'.
Over Corinne Keijzer
Corinne Keijzer, oprichter en eigenaar van Digital Moves, is vanaf 2010 trainer, spreker en auteur op gebied van het onderwerp LinkedIn en door LinkedIn zelf benoemd tot officieel ambassadeur. Zij schreef meerdere bestsellers waaronder 'LinkedIn voor bedrijven', 'Meer succes met LinkedIn!' en '400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts'.