En dan hebben we het nog geeneens over de honderden domeinnamen die elke minuut geclaimd worden. De ruimte wordt steeds schaarser, namen met drie of vier letters zijn bijna allemaal al weg. Reden genoeg om je eens te verdiepen in de wondere wereld van naamgeving. In mijn boek Maak je naam onvergetelijk laat ik niet alleen zien hoe je een sterke naam bedenkt, maar ook welke ruimte je hebt en waar je kansen liggen.
Kansen te over
Naamgeving is geen exacte wetenschap. Toch wil ik een methode geven waarmee je stap voor stap tot een geweldige naam gaat komen. Veel bedrijven beginnen vaak lukraak te brainstormen en ontdekken al gauw dat het helemaal niet zo simpel is. Je wordt gedwongen om echt tot de kern te komen en dat ook nog eens zo te verwoorden zodat het voor je toehoorders duidelijk is. Maar dat proces is juist heel erg nuttig. Door te verkennen wat jou uniek maakt, wie je klanten zijn en wat je doelen zijn, heb je de belangrijkste informatie voor je bedrijf al op tafel. Hoe helderder jij je bedrijf kan omschrijven, des te eerder heb je een passende naam.
Geen oneindige sessies
Vervolgens geef ik tips hoe je nou zo effectief mogelijk kunt brainstormen. Ik heb het zelf maar al te vaak meegemaakt toen ik nog bij reclamebureaus werkte. Van die sessies waar niks uitkomt, of zoveel namen op het bord staan dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Doordat ik workshops heb gegeven aan diverse doelgroepen om een naam te bedenken ben ik erachter gekomen wat er voor nodig is om een naam te maken. En dat werkt zelfs als je helemaal niet creatief denkt te zijn. In mijn boek vertel ik wat de stappen zijn én geef ik 25 Bouwplannen voor je naam. Manieren waarop je namen kunt ‘bouwen’. Kies er een paar die je het meeste aanspreken en ga daar vervolgens mee aan de slag. Mijn ervaring is dat mensen vaak zelf verrast zijn over de leuke ideeën waar ze op komen.
Ken de (on-)mogelijkheden
Er mag heel veel met namen maar er mag ook een hoop niet. Zo mag je naam natuurlijk niet te veel lijken op je directe concurrent. Dus geen Caca-Cola of Popsi Cola. Je mag al helemaal niet een hele beroepsgroep claimen met je naam. Dus kun je nooit Dé Schilder of Accountant Nederland gaan heten. Waar wel ruimte zit is in het kijken naar woorden die jouw bedrijf uniek maken. Of de woorden die je klanten graag gebruiken. Als je weet hoe je een naam zelf kan onderzoeken, ben je klaar om je naam te deponeren zonder een advocaat op je dak te krijgen. Ik raad iedereen aan om in ieder geval te checken bij de Kamer van Koophandel, de domeinnamen, het Europese merkregister en gewoon op Google. En vergis je niet, je naam mag best al bestaan, mits het maar in een andere branche zit. Zoals Ajax de voetbalclub, Ajax de brandblussers en Ajax schoonmaakmiddel geen last van elkaar hebben.
Volop inspiratie
Als ik ergens van hou is het lezen van non-fictie waar ik op een leuke manier word bijgespijkerd over iets wat ik nog niets wist. Met die insteek heb ik dit boek ook geschreven. Geen ingewikkelde verhandelingen of saaie stappen. Naamgeving is een heel nuttig en dankbaar proces en daarin wil ik de lezer zo goed mogelijk helpen en inspireren. Ik duik in de kennis over wat beter blijft ‘plakken’. Ook heb ik door het boek heen mooie naamverhalen staan, zoals het ontstaan van de naam KNAB en de reden waarom Mövenpick zo heet. Met al deze ingrediënten vertel ik aan elke starter, maar ook gevorderde ondernemer, hoe je nou aan zo’n onvergetelijke naam komt. Zodat je vol vertrouwen weer verder kunt.
Floris Hülsmann is spreker, naamexpert en eigenaar van naamcreatiebureau Namarama. Hij werkt voor onder andere ABN-AMRO, Leen Bakker, Lassie, Talpa, TUI en Zilveren Kruis. Hij is de auteur van Maak je naam onvergetelijk.