Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Maak je naam onvergetelijk - 'Handvatten voor het creatieve en rationele proces'

Wie ooit in zijn eentje heeft geprobeerd een naam te bedenken voor een startup, een bestaande (dochter-)onderneming, deelorganisatie of zelfs voor gewoon een nieuw product, weet wat voor gevecht dit kan zijn.

Jeanine Dijkhuis | 6 november 2018 | 2-3 minuten leestijd

Niet alleen is het al moeilijk genoeg om een pakkende en onvergetelijke naam te bedenken… Ook wil je graag dat deze aansluit bij het doel van je organisatie. Eentje die het liefst gelijk duidt over welke activiteiten het gaat. Als het je gelukt is om iets naar tevredenheid te bedenken, is het Eureka-moment helaas vaak van korte duur.

Jouw unieke verzonnen naam blijkt al te bestaan! Zelfs binnen dezelfde sector. Of, je eigenzinnige spelling mag niet volgens de normen van de Kamer van Koophandel en als het op een andere wijze dan door jou origineel bedacht gespeld moet worden, hoeft het niet van jou! Het complete proces kan heel frustrerend eindigen. Volgens onderzoek van de auteur komen er dagelijks 900 nieuwe namen bij. In Nederland alleen al! Dat komt neer op jaarlijks 180.000 nieuwe handelsnamen. En dan hebben we het nog niet eens over de honderden domeinnamen die elke minuut geclaimd worden.

Je inspiratie raakt uitgeput en de lust vergaat je omdat je niet tot iets unieks en goeds kunt komen. Een naamcreatiebureau… je zal er maar om verlegen zitten! Floris Hülsmann werkte jarenlang als copywriter in de reclame en heeft zo’n bureau opgericht. Hij specialiseerde zich in het ontwikkelen van merknamen, maakte er zijn vak van en deelt zijn methode nu met ons in dit splinternieuwe boek.

Met dit zeer praktische boek in de hand kun je zelf of in een team een naam bouwen. Door de aangereikte stappen te doorlopen kom je waar je wilt zijn. Anders dan je verwacht van een handleiding, zet het eerst vooral je onderbewuste aan het werk en later komt je ratio daar bij. Het bouwplan bestaat onder meer uit vrij associëren, brainstormen, keuzes maken, het een weekje laten bezinken, (on)mogelijkheden checken en randvoorwaarden controleren. Ten slotte bevat het handige tips om de naam als merk vast te leggen bij de benodigde instanties.

Normaliter zijn dunne, informatieve boeken meestal niet strategisch. Dit boek is een positieve uitzondering. Het toont niet alleen met praktijkvoorbeelden aan hoeveel impact een sterke naam kan hebben voor de bedrijfsvoering, merkwaarde is bovendien een serieus onderdeel van waarde creatie. Een klinkende naam kan een concurrentieel onderscheidend vermogen zijn. Als je doelgroep hem adopteert als ware het een sportvereniging of hippe Club waar ze zich bij willen voegen, dan is deze prikkelend genoeg. De naam is verder pas compleet als je er een passende descriptor en tagline bij bedenkt. Het is wel even een investering in tijd om het complete proces te doorlopen, maar je spaart er een brandingtraject bij een duur reclamebureau mee uit. Als het goed is, heb je echt iets te pakken wat aanvoelt alsof het organisch is ontstaan.

Dus, bevind jij je als ondernemer of marketeer nu of naar verwachting in de toekomst in de situatie dat je een product- of bedrijfsnaam moet bedenken, gebruik dan Maak je naam onvergetelijk met handvatten dat zowel het creatieve als het rationele proces omvat. Niet te snelste methode, maar vermoedelijk wel de beste.

 

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden