De arbeidsmarkt is namelijk sterk in beweging, evenals de manier waarop personeel geworven wordt. In dit boek neem ik jou als sollicitant mee hoe jij je kunt onderscheiden, welke middelen je hiervoor kunt inzetten en jezelf zichtbaar kunt maken bij je nieuwe werkgever.
Sollicitatie-ijsberg
Het boek begint met uitleg over de sollicitatie-ijsberg. De sollicitatie-ijsberg geeft inzicht in de (on)zichtbaarheid van vacatures en de manier waarop organisaties personeel werven. Organisaties zetten steeds vaker referral recruitment in, ook wel hun eigen personeel en tevens netwerk in om de geschikte kandidaat te vinden voor de vacature. Door subtiel en zichtbaar te werven in de kanalen waar organisaties de gewenste doelgroep zeker zullen aantreffen, kunnen ze op een efficiënte, directe en minder arbeidsintensieve manier precies de mensen vinden die ze zoeken. Dit bespaart hun tijd en geld, waardoor veel vacatures niet (online) zichtbaar zijn bij sollicitanten.
Van alle vacatures steekt 25% boven het water uit. Dit gedeelte is goed zichtbaar en makkelijk te vinden voor sollicitanten. De overige 75% van de openstaande functies is minder zichtbaar en bevindt zich onder de wateroppervlakte. Deze verhouding tussen zichtbare en onzichtbare vacatures geldt ongeacht of er een overschot of een tekort aan vacatures is.
Solliciteren
Er wordt dan ook niet voor niets gezegd dat solliciteren óók een fulltimebaan is. Solliciteren is een professionele aangelegenheid geworden, waarin veel tijd en energie gaan zitten. Je moet netwerken, lobbyen en jezelf zichtbaar maken. Daarnaast moet je onderscheidend gedrag vertonen en relaties opbouwen, onderhouden en beheren. Ook persoonlijke marketing is belangrijk. Laat je omgeving concreet zien en horen wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en welke meerwaarde je te bieden hebt.
In mijn boek leer ik je de vele manieren waarop jij invloed kunt uitoefenen om je droombaan te realiseren. Sommige manieren passen beter bij je en andere zijn anders dan je gewend bent. Iedereen heeft immers zijn comfortzone, soms moet je buiten je comfortzone handelen. Nieuw gedrag wordt na enkele herhalingen weer comfortabel en onbewust gedrag.
Handboek
Dit boek is superpraktisch en een toepasbaar handboek voor iedereen die zich op de arbeidsmarkt wil oriënteren en een andere baan wil verkrijgen.
In het eerste deel van het boek vertel ik uitgebreider over de sollicitatie-ijsberg. Geef ik uitleg over het multidisciplinaire gunningswiel. De as vertelt wie je bent, wie je wilt zijn en de buitenrand van het gunningswiel richt zich op jouw unieke positionering in de arbeidsmarkt. Met deze elementen gaan we in het tweede gedeelte verder.
Het tweede deel gaat over zichtbaarheid, zien en gezien worden. Welke social mediakanalen, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter kun je inzetten en hoe kun je hiermee je zichtbaarheid en netwerk vergroten? Hoe bereid je je voor op de eerste face-to-face contacten en hoe win je vertrouwen en commitment om je gunfactor te verhogen? Zodat je contacten je ambassadeurs worden en je als eerste berichten over nieuwe beschikbare banen.
In het laatste deel gaan we aan de slag met je CV en een verbluffende sollicitatiebrief en bereid ik je voor op het sollicitatiegesprek zonder nagelbijten. Leer ik je contact zoeken, werken we samen aan waardering en netwerken. Je leert je doelgroep goed kennen door relaties aan te gaan en te onderhouden. Mijn boek staat vol met praktische tips.
Resultaten
Eén ding staat echter steeds als een paal boven water: je hebt je loopbaan zelf in de hand en jij bent degene die er verantwoordelijk voor is. Je onafhankelijk opstellen en invloed uitoefenen waar dat kan, zal jouw resultaten dan ook ten goede komen.
Gertien Beijering is een bevlogen ondernemer en inspirerende spreker. Eigenaar van De GunfactorVerhoger en de Gunfactoracademie en schreef in 2014 het boek Solliciteren met de GunfactorVerhoger en in 2015 verscheen haar boek Opdrachten binnenhalen met de GunfactorVerhoger. Solliciteren? Zet je gunfactor in is haar nieuwste boek.