Als leider heb je te maken met een steeds krachtiger wordende digitale revolutie, met politieke instabiliteit waarbij protectionisme geregeld de kop opsteekt en met energie- en duurzaamheidsissues die serieus aangepakt moeten worden. Het zijn turbulente tijden voor leiders aangezien veranderingen zich steeds sneller voltrekken, onzekerheid toeneemt, de complexiteit groeit en nieuwsverstrekking steeds moeilijker op waarde is te schatten. Hoe bepaal je dan een toekomstbestendige koers voor je organisatie?
Het boek Strategisch managen in turbulente tijden beantwoordt deze vraag. We belichten eerst wat die turbulentie inhoudt en waarom die aan het eind van dit tweede decennium wezenlijk anders is dan de dynamiek waar organisaties al vele decennia mee te maken hebben. Daarbij geven we ook aan waarom aloude opvattingen, modellen en theorieën uit het vakgebied strategisch management in deze turbulente tijden nog maar nauwelijks toepasbaar zijn. Strategisch management heeft een nieuw paradigma nodig om leiders houvast te bieden bij het omgaan met strategische vraagstukken. Dat is wat dit boek verschaft. Niet om het vakgebied te vernieuwen, maar om leiders en hun adviseurs te ondersteunen bij het maken en doorvoeren van de juiste strategische keuzes voor hun organisatie.
In het boek laten we de term strategisch management los. We spreken over strategisch managen, waarmee we benadrukken dat dit een activiteit is waar leiders vrijwel continu mee bezig moeten zijn en dat echt anders is dan operationeel managen. Strategisch managen vraagt om nieuwe competenties zoals holistisch kijken naar je organisatie. Daarnaast is het belangrijk de aantrekkelijkheid en gezondheid als vertrekpunt nemen als basis voor toekomstig succes. Ook is het van belang regie te voeren over veranderingsprocessen met verschillende horizons. Dit wordt geïllustreerd met diverse voorbeelden en praktische tools, waar je als leider direct mee aan de slag kunt gaan.
Dat we de vraag uit de inleiding beantwoorden in ons boek wil niet zeggen dat je als lezer pasklare antwoorden krijgt aangereikt voor je eigen organisatie. Met dit boek stellen we leiders in staat om die antwoorden voor hun eigen organisatie te vinden. Vanuit de gedachte dat niets zo praktisch is als een goede theorie reiken we een verfrissende manier van kijken naar organisaties aan, een verhelderende manier van denken over de rol van leiders bij het streven naar toekomstbestendigheid en toekomstig succes en een pragmatische aanpak om strategisch te managen. En niet onbelangrijk, we reiken nieuwe taal aan met terminologie die je eenvoudig kunt gebruiken om met anderen van gedachten te wisselen over het maken en doorvoeren van strategische keuzes binnen je eigen organisatie. Het is geschreven als inspirerend leerboek voor (aankomende) leiders die willen leren strategisch te managen, maar ook als een handboek voor leiders die daarmee aan de slag willen gaan.
Het boek geeft veel aanleiding en gelegenheid voor reflectie op de werkwijzen en discussies die je tot nu toe hebt gevoerd over strategische vraagstukken. We dagen je als lezer uit om anders te kijken en te denken en nodigen je uit om daadwerkelijk strategisch te gaan managen. Bestudering van het boek en toepassing van de inhoud resulteren bovendien in nieuwe inzichten over strategische keuzes die je eigen organisatie toekomstbestendiger kunnen maken. Gun je organisatie die prachtige toekomst!
Norbert Greveling is strategieconsultant, procesbegeleider en soms coach bij veranderingstrajecten in het bedrijfsleven en de zorg. Hij is een van de auteurs van Strategisch managen in turbulente tijden.
Over Roland Bushoff
Ir. Roland Bushoff (1961) begeleidt organisaties bij het maken van strategische keuzes en het realiseren van strategische veranderingen. Hij heeft veel ervaring in de financiële sector, waarbij het accent van zijn opdrachten vaak ligt op het herinrichten van organisaties, het efficiënter inrichten van de bedrijfsvoering en het versterken van de commerciële gerichtheid. Roland voelt zich zeer betrokken bij de organisaties die hij adviseert en combineert een pragmatische aanpak met een sterke theoretische ondergrond. Daarbij laat hij ontwerpen en realiseren van veranderingen hand in hand met elkaar gaan.
Roland is als managementconsultant werkzaam bij Voogt Pijl & Partners en heeft daarvoor jarenlang gewerkt als partner bij Twynstra Gudde. Daarnaast is hij als associate professor voor strategisch management verbonden aan Business School Nederland waar hij docent is in het MBA-programma. Bovendien heeft hij inmiddels honderden managers begeleid bij hun afstuderen. Roland heeft technische bedrijfskunde gestudeerd aan de TU Eindhoven. Hij is (mede)auteur van diverse publicaties, met als meest recente Business simplicity, Resultaatverbetering door focus op eenvoud (2012) en Op weg naar nieuwe businessmodellen; Verzekeraars aan zet (2013).