De gemiddelde werkdag van een professional is een achtbaan met meer loopings dan gezond is voor een mens. Tegen de tijd dat je aankomt op de parkeerplaats ben je al drie keer over de kop gegaan, en dan moet de eerste vergadering nog beginnen. Je gaat acht uur vergaderen, mailen, bellen, nog meer vergaderen en als je mazzel hebt, vind je af en toe nog een moment om wat werk te verzetten. Om vijf uur is het tijd om het attractiepark te verlaten, aan te sluiten in de file en je vrienden te bellen dat je vanavond niet mee gaat sporten, want je heb nog een paar uur achter de laptop nodig om dat rapport af te maken.
Overdreven? Nee hoor, integendeel. Ik was nog mild, want in werkelijkheid heeft de gemiddelde professional niet alleen last van een hoge werkdruk, maar ook last van politiek ellebogenwerk en een chronisch gebrek aan waardering. Stress staat niet voor niets weer bovenaan de agenda. Heb jij er ook last van? Schrijf dan een boek.
Elke auteur die ik spreek na het schrijven een boek, zegt dat het een louterende ervaring was. Het was monnikenwerk, maar juist daarom zo fijn. De uren en dagen dat ze opgesloten zaten op hun zolderkamer waren onverwacht mooie momenten van contemplatie. Even geen deadlines of politieke belangen. Alleen jij en het beeldscherm. Met je benen op tafel, starend naar het plafond, na te denken over jezelf en je werk.
Voor geen enkele auteur is het schrijven van een managementboek een leuk tussendoortje, voor de meeste auteurs is het eerder een astraal proces - een out-of-work experience, zeg maar. Daarbij verlaat de geest tijdelijk het werkende lichaam, wat niet zelden leidt tot een verrassende wisseling van perspectief. Het is logisch: door al je kennis en ervaring tegen het licht te houden, en het nodige bij te leren, ga je anders tegen je werk en je carrière aankijken. Ik heb nog geen auteur horen zeggen: 'Zo, nu over tot de orde van de dag.' Het verandert je, het schrijven van een boek.
Eigenlijk zou het schrijven van een managementboek verplicht moeten worden. Beter nog: managers en professionals zouden ervoor moeten vechten. 'Nee hoor, voor mij geen Tesla, doe mij maar zo nu en dan een schrijfsabbatical.' 'Een bonus? Mwah, hebben jullie geen voorzieningen voor een schrijfretraite?'
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en Uitgeverij Dialoog. Hij is de auteur van Zo schrijf je een goed managementboek.
Over Geerhard Bolte
Geerhard Bolte is uitgever van Haystack, een uitgeverij die is gespecialiseerd in het uitgeven van boeken over management, psychologie en maatschappij. Geerhard is auteur van verschillende boeken, waaronder 'Waarom schrijf je geen boek?'. Hij geeft regelmatig masterclasses en trainingen over het schrijven en publiceren van boeken en blogs.