Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zo schrijf je een goed managementboek - ‘Duidelijk van waarde’

Stel je wilt een boek schrijven. Omdat je een verhaal kwijt wilt, omdat je de wereld wilt veranderen, of omdat ‘ze’ zeggen dat het goed is voor de marketing van je merk. Of gewoon omdat het op je bucketlist staat. Eigenlijk maakt het niet uit waarom. Belangrijker is de vraag: Hoe pak je dit aan?

Roy van den Anker | 11 juli 2023 | 2-3 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

En precies voor al die auteurs in spé met de droom om een boek uit te geven heeft uitgever Geerhard Bolte een boek geschreven. In Zo schrijf je een goed managementboek neemt hij je mee in de stappen die nodig zijn om een (wild) idee handen en voeten te geven.

Ervaring

Als uitgever heeft Bolte natuurlijk recht van spreken. Hij heeft menig manuscript gelezen, beoordeeld en sommige daarvan ook uitgegeven. En bij dat uitgeven natuurlijk ook ervaring opgedaan over de kans op succes. Het boek bevat echter niet alleen de adviezen van Bolte zelf, maar heeft per hoofdstuk ook een schrijftip van auteurs die al één of meerdere boeken hebben geschreven. Dat maakt het boek niet alleen divers, maar ook geloofwaardig omdat het voorbeelden zijn die de adviezen ondersteunen.

Boodschap

Voor mij is het belangrijkste advies gelijk het advies waar het boek mee opent. Wat wil je nu eigenlijk vertellen? Wat is je idee? Bedenk vooraf al wat dé boodschap is die je lezer straks moet overhouden aan jouw boek. Begin met het schrijven van je flaptekst. Het geeft richting aan je boek, en is tegelijk een toets. Een toets of die boodschap iets toevoegt aan alle boeken die er al bestaan. Heb je daadwerkelijk wat nieuws te vertellen wat er voor gaat zorgen dat mensen jouw boek willen lezen?

Verdienmodellen

Na het aanbrengen van deze focus gaat het boek in op heel veel praktische punten. Van boektitel tot indeling, van opmaak tot planning. Bij heel veel onderwerpen geeft het boek een praktische kijk op wat er moet gebeuren en hoe je dat aanpakt. Eén van die onderwerpen gaat over het selecteren van een uitgever, en de samenwerking daarmee. Bolte is daarbij open over de verschillende verdienmodellen en gemiddelde verdiensten die van toepassing zijn op het laten of zelf uitgeven van je boek. Ook maakt hij duidelijk dat hij het als uitgever zelf prettig vind om al in een vroeg stadium betrokken te worden bij het schrijven. Ook waarschuwt hij er voor om vooral zelf betrokken te blijven bij het volledige proces, en om zeker ook een actieve rol bij het vermarkten te spelen. Een goed geschreven boek is nog geen succesvol boek.

Overzicht

Met alle onderwerpen die de revue passeren geeft het boek een duidelijk overzicht van alles wat er komt kijken bij het schrijven van een goed managementboek. Het geeft je als schrijver richting, en een stap dichterbij het waarmaken van een droom, waarmee het uitbrengen van een boek voor velen toch begint. Kan het ook ontmoedigen? Ik denk het niet. Als de droom sterk genoeg is dan zal het aan dit boek niet liggen. Het is eerlijk maar positief geschreven, op een manier die uitnodigt om aan de slag te gaan.

Zo schrijf je een goed managementboek geeft niet alleen richting, het is tegelijk het voorbeeld. De onderwerpen die in het boek de revue passeren heeft de auteur in het boek ook zelf toegepast. En dat maakt het tot een boek dat voor de doelgroep duidelijk van waarde is. En ja, als marketinginstrument werkt het: Geerhard Bolte is de eerste die ik zal raadplegen als ik een boek wil uitgeven.

Over Roy van den Anker

Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden