Nederland is weer een canvas rijker. Na canvassen als Business Model Canvas, Waarde Propositie Canvas, Wendbaarheidscanvas en VeranderCanvas is er nu het StrategieCanvas. Een hulpmiddel om een nieuwe ‘business strategy’ uit te stippelen en de belangrijkste strategische keuzes overzichtelijk op één vel papier samen te vatten. Het boek StrategieCanvas is geschreven door Ton Speet, Lisa van Rossum en Maxime van Winden, allen werkzaam als organisatieadviseur bij TEN HAVE Change Management. Het StrategieCanvas is een instrument om, zoals de subtitel van het boek luidt, ‘te werken aan een strategie die werkt’. Dus ‘maak scherpe strategische keuzes en laat succes geen toeval zijn’. Want zo schrijven de auteurs: ‘Veel organisaties zijn er van overtuigd dat hun strategie glashelder is, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Toch geldt voor elke organisatie dat ze een bewuste koers moet varen, die zorgt voor het behoud van bestaansrecht en die richtinggevend is voor alle niveaus in de organisatie.’
Vier fasen
De auteurs loodsen de lezer in slechts 124 pagina’s door de vier fasen van het strategietraject: Richten (bepaal scope strategietraject; visie, missie en markten), Analyseren (omgevings- en positie-analyse), Matchen (van kritieke succesfactoren met kerncompetenties) en Kiezen (vaststellen businessscope met doelstellingen en prioriteiten). Daarbij komen we veel oude strategiebekenden tegen. Van Simon Sinek (golden circle) en Treacy & Wiersema (waardedisciplines) tot Micheal Porter (vijfkrachtenmodel, waardeketenanalyse), Hamel & Prahalad (kerncompetentiebenadering), Ansoff (groeimatrix), Abel (businessscope) en Kaplan & Norton (strategymap). Het zal de meer ingevoerde lezers en ‘strategen’ bekend in de oren klinken.
Overzicht
De belangrijkste uitgangspunten, keuzes en prioriteiten uit de vier strategiefasen komen samen in het StrategieCanvas, een handig samenvattend overzicht. Daarna staan de auteurs kort stil bij het proces van strategievorming, het formuleren van strategische doelstellingen en de implementatie van de strategie. Want ‘commitment aan de strategie vraagt om een zorgvuldig proces’. Het StrategieCanvas is een middel, geen doel. Strategie maak je niet in een ivoren toren en strategie kun je niet uitbesteden, maar moet je zelf ‘doen’, aldus de auteurs.
Maatwerk
Het boek sluit ter verduidelijking af met twee ingevulde canvassen voor de fictieve bedrijven Quality Kitchen en Youth Welzijn. De auteurs maken duidelijk dat strategievorming maatwerk is. Een allesbehalve vastomlijnd proces, en daarmee zeker geen wetenschap. Want zo lezen we: ‘Het komen tot strategische keuzes kent vele vormen, keuzemomenten en afslagen die kunnen worden genomen. Immers, de context waarbinnen elke organisatie opereert is anders, maar ook elke organisatie zelf is uniek…Het gaat om het stapsgewijs leggen van een puzzel, een iteratief proces met vallen, leren, opstaan en weer doorgaan.’
Handzaam
StrategieCanvas is een handzaam boek met links en rechts korte voorbeelden ter verduidelijking. Het boek volgt in grote stappen de traditionele strategie-aanpak. Hoewel een samenvattend overzicht in de vorm van een ‘canvas’ altijd handig is, is het boek niet vernieuwend of verrassend. Bedenk bij dit alles, ‘a fool with a tool is still a fool’ en dat geldt ook voor het gebruik van dit canvas.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.