Ulrich stelt dat HR-professionals partners, spelers en pioniers moeten worden. Hij beschouwt zichzelf als een HR-optimist en gelooft in patronen. Maar in veel opzichten heeft HR veel en ook nog eens slechte bureaucratische patronen opgeleverd. ´Human Resource Champions´ gaat over het veranderen van deze bureaucratische patronen op een manier die impact heeft bij zowel klanten, lijnmanagers als HR/professionals. Mensen werkten vaak bij HR omdat ze graag met mensen wilden werken. De nieuwe realiteit vereist onder meer dat HR-mensen zich moeten inzetten om medewerkers meer concurrerend te maken en niet comfortabeler. HR-mensen moeten niet beginnen bij activiteiten maar bij de uitkomsten van het werk. Zogenaamde ´deliverables´ garanderen dan de HR-uitkomsten. Ulrich reikt de lezers een model aan dat het hart van het boek vormt: een vier-kwadrantenmodel dat de vier rollen voor de HR-professional beschrijft. De eerste rol is strategisch HR-management waarbij het resultaat de uit te voeren strategie is. De tweede rol behelst het management van de infrastructuur. De concrete taak die hier bij hoort, is het bouwen van een efficiënte infrastructuur. De derde rol is het management van de medewerkerbijdrage. Bij deze rol staat het verhogen van de betrokkenheid en de bekwaamheid centraal. De vierde rol tot slot gaat over het management van transformatie en verandering. Het resultaat van deze rol is het creëren van een vernieuwde organisatie. Ulrich stelt dat wanneer een van de vier rollen zwak verzorgd is, een organisatie daar last van gaat krijgen. HR moet dus zowel op stabiliteit als op verandering aansturen. Wat opvalt, zijn de enorme hoeveelheid voorbeelden uit het bedrijfsleven (waar Ulrich zelf bij betrokken is geweest) en de hoeveelheid instrumenten en checklists die hij de lezer voorschotelt. Zoveel dat de lezer de draad kwijt kan raken en verdwaald in stappenplannen en actielijstjes. Maar Ulrich verveelt nergens en heeft op veel onderwerpen een eigen duidelijke mening die veelal minimaal verrassend en bijna altijd verfrissend is. In een van zijn laatste hoofdstukken getiteld 'HR for HR' merkt Ulrich dat HR-mensen hun eigen HR slecht regelen. HR-managers zouden hun eigen grootste vijanden zijn wanneer het gaat over performance. Dat is natuurlijk een paradoxale situatie. HR is vaak verantwoordelijk voor veranderingsprocessen in de organisatie maar blijkt niet in staat een goede implementatiestrategie te hanteren binnen de eigen afdeling. Ulrich blijft echter een optimist wanneer hij zijn boek 'Human Resource Champions' afsluit met de boodschap dat HR-professionals tijd moeten besteden aan de vermarkten van hun succes.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.