Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Buzz - Hoe ideeën en producten van mond tot mond gaan

Hoogleraar Jonah Berger geeft in 'Buzz' zes principes die je kunt inzetten om je product beter te verkopen. Hij beschrijft dat op een enthousiaste en soms ook humoristische wijze. De kunst van het spel is dat mensen uiteindelijk mond-tot-mond-reclame (viral marketing) voor je gaan maken. Een zeer nuttig boekje dat voor iedereen waardevolle tips bevat.

Peter de Roode | 19 februari 2014

Wie wel eens naar een YouTube-filmpje heeft gekeken (en wie heeft dat niet?), weet dat het niet alleen de kwaliteit van het filmpje is dat het aantal hits bepaalt. Het gaat ook om heel andere dingen. 'Wat maakt dat het ene YouTube-filmpje meer wordt bekeken dan het andere?', vraagt Berger aan de lezer. Het heeft alles te maken met mond-tot-mond-reclame. Deze vorm van reclame is overtuigender dan de traditionele reclame die we dagelijks op tv, radio of in de bladen ervaren. Berger geeft twee redenen. De eerste reden is dat mond-tot-mond-reclame veel overtuigender is. Dat kan ik me goed voorstellen. Reclame uit de traditionele media wantrouw ik eerder, maar iemand die ik ken, die mij iets aanbeveelt en er zelf een goede ervaring mee heeft gehad, ben ik snel geneigd te geloven. De tweede reden is dat mond-tot-mond-reclame veel gerichter is. En wederom snijdt het betoog van Berger hout. Inderdaad, met de meeste reclame heb ik niets omdat het niet gericht is op mijn persoonlijke situatie. Mooi, denk ik dan, maar wat heeft die mond-tot-mond-reclame dan te maken met die hits op YouTube? YouTube is een online medium terwijl we mond-tot-mond-reclame toch vooral offline doen. En daar schuilt het geheim van de smid. Berger stelt de lezer weer een vraag: 'Hoeveel procent van de mond-tot-mond-reclame vindt online plaats?' Ik schat het percentage hoog in, zo'n 60%. Maar ik zit er vreselijk naast, het is veel lager: slechts 7%. Gelukkig was ik niet de enige die zo'n slechte schatting deed. Wat we vergeten, stelt Berger, is dat mensen ook veel tijd offline doorbrengen. Gelukkig wel, zou ik daaraan willen toevoegen. Dus is er ook veel tijd offline te besteden. Ik probeerde nog een redenering in mezelf op gang te brengen dat je online toch veel meer mensen bereikt dan offline. Maar voordat ik in mijn eigen gedachten begon te geloven, was Berger me voor. Online bereik je inderdaad meer mensen dan offline maar met minder diepgang. Ah, daar zit dus de crux. Kan ik me wat bij voorstellen, met die 140 karakters van Twitter schiet het ook niet echt op met de aanbevelingen die je kunt doen. Zijn boodschap is dus duidelijk: in alles wat we doen, moeten we mond-tot-mond-reclame zien te genereren. Wat Berger door het gehele boek doet en dat vertelt hij ook aan het eind, is de lezer een verhaal vertellen, op een zodanige manier dat er in dat verhaal dingen zijn of gebeuren waardoor je het extra goed onthoudt. Daarbij gaat hij uit van zes principes. In het kort zijn deze: 1. Creëer sociaal wisselgeld. Geef mensen informatie waarmee ze bij anderen goed voor de dag kunnen komen. 2. Werk met triggers. Dat zijn kleine geheugensteuntjes. Elke keer als we de trigger zien, denken we automatisch aan het product. 3. Creëer emotie. Met als belangrijkste gedachte: als we ergens door geraakt worden, delen we het. 4. Maak het zichtbaar. Als mensen je product goed kunnen zien (denk aan logo's) is de kans groot dat er sprake is van groei. 5. Zorg dat je product (of: idee) praktische waarde heeft voor anderen. Dit vanuit de gedachte dat als het praktische waarde heeft voor mensen, zij het zullen delen met anderen. 6. Vertel je product in verhaalvorm. Verhalen onthouden we beter dan droge feiten. Al met al een heerlijk boek om te lezen. Het verveelt geen moment en presenteert continu nuttige feiten in een goed verpakt verhaal.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden