Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Buzz - Hoe ideeën en producten van mond tot mond gaan

Wat maakt veel mensen in een periode praten over een incident, een reclame, een product of dienst? In zijn boek 'Buzz' gaat Jonah Berger (professor marketing aan Wharton) daar op in en werkt hij op duidelijke en enthousiaste wijze uit hoe mond-tot-mond reclame werkt. Daarmee krijg je goed zicht op welke factoren je moet letten wanneer je je eigen idee aan grote groepen mensen wilt overbrengen - online of offline!

Yolanda van Heese | 3 december 2013

Soms zie je een filmpje dat duizenden mensen met elkaar delen, of hoor je een verhaal dat al honderden keren is doorverteld. Als een 'sociaal virus' gaat het verhaal rond. Wanneer je jouw boodschap aan anderen wilt overbrengen is het handig om te weten hoe je dat voor elkaar krijgt. In zijn boek 'Buzz' laat Jonah Berger, professor marketing aan Wharton, dat duidelijk zien. Volgens Berger zijn zes bouwstenen relevant. Die hoef je niet alle zes per sé te gebruiken - de ene boodschap leent zich daar meer voor dan de ander. Sociaal wisselgeld Hiermee geef je jouw boodschap waarde. Dat kan op verschillende manieren: je boodschap is opmerkelijk, heeft een spelelement of is alleen voor insiders bestemd. Door het verhaal te delen met anderen versterken mensen hun eigen imago of krijgen ze een positief gevoel over zichzelf. Bijvoorbeeld door te laten zien dat ze het nieuwste van het nieuwste kennen, kennis van zaken hebben of een positieve prestatie hebben neergezet. Het succes van Runkeeper (een App voor hardlopers) is hierop gebaseerd: als je hebt hardgelopen, dan deel je dat met je vrienden. Die daardoor gelijk ook van het bestaan van de App horen. Triggers Triggers zijn stimuli waardoor mensen aan een bepaalde boodschap moeten denken. Iedere keer dat mensen de trigger zien of horen, doet ze het denken aan dingen die eraan verbonden zijn: jouw verhaal. Emotie Emotie delen - dat is sociale lijm. Mensen delen verhalen die emotie veroorzaken. Heb je ergens ontzag voor? Dan deel je het in je netwerk. Zowel positieve als negatieve emoties zorgen ervoor dat mensen dingen doorvertellen: als de emotie maar heftig is. Publiek zichtbaar Hoe beter iets zichtbaar is, hoe meer mensen het met elkaar delen, erover praten en het bijbehorende gedrag gaan nadoen. Een zichtbaar product geeft mensen informatie hoe zij zich in de sociale context horen te gedragen. Het is de reden waarom mensen plastic tasjes van de ene winkel liever blijven gebruiken dan de ander. Praktisch nut Mensen helpen graag andere mensen, bijvoorbeeld door nuttige informatie te geven. Dus vertel je graag over een filmpje dat iets ingewikkelds heel duidelijk uitlegt, of een boekrecensie waar je collega misschien wel wat aan heeft. Stories Verhalen geven een kapstok om informatie met elkaar te delen. En hoe boeiender het verhaal - hoe vaker het wordt doorverteld. Ik merk dat zelf in gesprekken met leidinggevenden over het gebruik van social media. Vaak vragen zij of het echt nodig is om social media te begrijpen. Getallen over het aantal gebruikers blijven vaak niet hangen. Een verhaal uit de praktijk doet dat wel. Berger schrijft vlot en makkelijk. Er staan veel (vooral Amerikaanse) voorbeelden in, die elke bouwsteen verduidelijken. Ook heeft het boek een handzame checklist. Uiteraard heeft Berger de bouwstenen voor zijn eigen boek goed gebruikt. Zo zit het vol met verhalen en heeft praktisch nut. Door de voorbeelden uit de praktijk moet je er vaak aan denken ('oh ja, dit is die ene bouwsteen die ze hier gebruiken') en ga je snel met anderen in gesprek over het boek. Dit boek is de moeite waard voor ieder mens die een boodschap over de bühne wil brengen. Van leidinggevende die een koerswijziging moet overbrengen of vrijwilliger die op zoek is naar meer leden voor de lokale sportvereniging tot de diëtist van een ziekenhuis dat zijn patiënten over een gezonde levensstijl wil informeren. Kortom: heb jij een boodschap over te brengen? Dan geeft dit boek handzame aanknopingspunten!

Over Yolanda van Heese

Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden