Dat zie je niet veel! 'Generatie Einstein' heeft veel stof doen opwaaien; ineens had iedereen wel een mening over deze generatie, dan wel een voorbeeld ervan dat niet aan het geschetste beeld voldeed. De keuze van auteurs Jeroen Boschma en Inez Groen voor de vergelijking met Einstein was me niet duidelijk en maakte me nieuwsgierig naar de inhoud van het boek. Het boek dat voor me ligt is de nieuwe, uitgebreide uitgave van 'Generatie Einstein'; er is een hoofdstuk over de toekomst toegevoegd.
'Generatie Einstein' is geschreven voor iedereen uit generatie X en de babyboomers die met jongeren te maken hebben; zowel professioneel als privé. Door een reclame voor jongeren die laag werd gewaardeerd, werden Jeroen Boschma en Inez Groen er mee geconfronteerd dat ze de beoogde doelgroep eigenlijk nauwelijks kenden. Laat staan dat ze wisten wat er in jongeren omgaat. Over jongeren staat veel negatief in het nieuws, wat volgens de auteurs veelal is gebaseerd op onwetendheid en onbegrip. De boodschap van het boek is duidelijk. Wij, generatie X en babyboomers, moeten de jeugd anders gaan zien om ze beter te kunnen begrijpen. En om ze niet te bestempelen als lui, gemakzuchtig en ongeïnteresseerd. De wereld om ons heen is veranderd en jongeren hebben zich snel aangepast aan deze nieuwe wereld. Generatie Einstein is opgegroeid met de middelen die voor ons nieuw zijn, zoals mobiele telefoon en Internet. Ze hoeven er niet meer aan te wennen, zoals wij. 'Generatie Einstein' bestaat uit drie delen: Ontmoet generatie Einstein, Communiceren met generatie Einstein en De toekomst. In het eerste deel laten de auteurs zien in hoeverre de wereld is veranderd aan de hand van de thema's samenleving/maatschappij, thuis en school. We zien dat jongeren als centrale waarden authenticiteit, respect, zelfontplooiing hebben. Op zich zijn ze wel maatschappelijk betrokken, maar niet geïnteresseerd in de manier waarop thema's vaak georganiseerd zijn: in werkgroepen, commissies en bureaucratische procedures. Concrete actie, dat is wat generatie Einstein interesseert. Ook communiceren met generatie Einstein moeten we anders aanpakken, in onze rol als marketeer of communicatiemedewerker. De jeugd is volledig 'mediasmart'; ze doorzien reclameboodschappen als geen ander. Werkgevers, zo lezen we in het deel over de toekomst, moeten zich realiseren dat ze met andere werknemers te maken krijgen. Dit kan tot botsingen leiden, die eerder voortkomen uit onbegrip dan onwil. 'Generatie Einstein' bevat veel informatie over de huidige jeugd, deels gebaseerd op eigen onderzoek. De lezer moet dit boek niet met een vergrootglas lezen. Herhalingen, tegenstrijdigheden en populair taalgebruik ('Niets aan het handje') gaan dan irriteren. Bovendien vroeg ik me soms af of een kenmerk wel zo typisch generatie Einstein is of 'gewoon' hoort bij de puberteit. Zo lees ik bijvoorbeeld: generatie Einstein wil geen nummer zijn. Ik herinner me een schoolpleindemonstratie van mijn middelbare school, jaren '80. Ook wij waren bang om een nummer te worden. Overigens -zo weten wij 'ouderen' inmiddels-, als student, belastingplichtige of verzekerde ben je de rest van je leven een nummer en daar hoor je niemand meer over. De link met Einstein vind ik na het lezen van het boek nog steeds niet erg overtuigend. Een vader van twee Einsteiners zei: 'Ik betwijfel of ze überhaupt weten wie Einstein is.' Zo niet, dan hebben ze de informatie op internet snel gevonden.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.