Het boek Generatie Einstein is een herziening van de eerste editie uit 2006. Toen was er nog geen Twitter, nauwelijks Facebook, LinkedIn, Hyves en YouTube. Dat betekent dat er over 2 jaar zonder twijfel opnieuw een herziening van het boek 'Generatie Einstein' nodig is. Even voor de duidelijkheid; Generatie Einstein betreft de jongeren in de leeftijd tussen 12 en 22 jaar.
Het boek is echter geschreven voor ons; volwassenen die met enige verbazing, argwaan en scepsis, maar ook vol verwachting kijken naar en in contact treden met deze groep. Vanuit de wetenschap dat zij de toekomstige consumenten, werknemers, leidinggevenden of politici worden. Een boek voor iedereen die vanuit professionele hoek met jongeren communiceert. Daarbij gaat het om begrijpen maar vooral om leren van jongeren.
Deel I gaat over communiceren in een nieuwe wereld. De wereld van Generatie Einstein 3.0. Tal van voorbeelden uit de marketing en reclame komen voorbij. En de kern is dat jongeren zich niet laten belazeren met slimme trucs en goedkope acties. Het gaat bij jongeren om echte aandacht, om luisteren, om vertrouwen en authenticiteit. En, heel soft misschien, om liefde. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen wanneer je met jongeren communiceert is; Hoe zorgen wij ervoor dat zij ons uitnodigen in hun leven, dat zij ons benaderen, met ons contact willen. In een metafoor van de schrijvers; gooi je luidspreker weg en koop een goede telefoon.
Deel II van het boek gaat over de ontmoeting met Generatie Einstein. Meer dan ooit in de geschiedenis is huidige generatie jongeren door hun ouders expliciet gewenst en gepland. Dat gegeven heeft iets gedaan met jongeren. Ze voelen zich vaak ook zeer gewenst. Op het arrogante af vinden wij. Maar zij niet! Zij weten dat het zo is. En die wetenschap helpt enorm om een gezond zelfbeeld en de nodige sociale vaardigheden op te bouwen. Weten wie je bent, wat je wilt en wat je kunt. Vanuit zo'n positieve grondhouding kijkt de Generatie Einstein de wereld in. En het hoopvolle is dat de kenmerken van de jongeren zoals geschetst in het boek, heel hard nodig zijn om de problemen van onze tijd het hoofd te bieden. Een economische crisis, uitgewerkte verdienmodellen, wereldwijde milieuproblematiek etc.
Het lastige en tegelijk uitdagende is dat de jongeren zich niets gelegen laten liggen aan bestaande structuren en hiërarchieën. Als het niet linksom gaat dan gaat het wel rechtsom. Wanneer een jongere het niet eens is met de gang van zaken dan stapt hij direct naar de hoogste baas. Met als argument; ik behandel de ander met respect en ik eis dat ik ook met respect behandeld wordt. Dat is met name voor werkgevers handig om rekening mee te houden. En de generatie Einstein realiseert zich heel goed dat ze opgroeit in een diensteneconomie waarbij je eigen persoonlijkheid steeds vaker het verschil gaat maken.
De belangrijkste ambitie van jongeren is niet gericht op geld of carrière (dat zijn prettige bijkomstigheden) maar op het zijn of worden wie je bent. Vanuit de gedachte dat wanneer je gelukkig bent met wie je bent, je daarmee je omgeving gelukkig maakt. Fijn voor mij als trainer dat de schrijvers van het boek op het einde nog even melden dat om te worden wie je bent, de nodige trainingen en cursussen nodig zijn. Waarvoor dank. Al met al is Generatie Einstein een positief boek dat enthousiast en verwachtingsvol de aanstormende generatie verwelkomt. En ik ook..
Over Wim Oolbekkink
Wim Oolbekkink is programmadirecteur stichting SBI en aanjager SDG house bij Landgoed Zonheuvel in Doorn. Hij geeft samen met anderen vorm aan de missie van SBI op landgoed Zonheuvel over Samenwerken, Bezinnen en Inspireren. Daarnaast is hij zelfstandig ondernemer met Performance Happiness en De Geluksacademie.