Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Generatie Einstein: Nieuwe uitgebreide editie!

'Generatie Einstein. slimmer, sneller, socialer.' Een prikkelende en uitdagende titel voor een boek waarvan ik de eerste twee pagina's zeker tien keer heb gelezen. Waarschijnlijk omdat ik mezelf erin herken. Soms ben ik generatie X, maar meestal herken ik mezelf volledig in generatie Einstein.

Ellen Verhoef | 25 juni 2008 | 2-3 minuten leestijd

Deze constatering verklaart een deel van mijn interesse in dit boek. Het is plezierig om eens op een positieve manier over mijn eigen generatie te lezen. Daarnaast is het een must voor iedereen die beroepshalve of anderzijds met jongeren te maken heeft. Als adviseur van AdviesTalent van Twynstra Gudde is dat zeker het geval. De jongeren waar het over gaat, zijn mijn huidige collega's en worden mijn toekomstige opdrachtgevers. De kracht van dit boek zit naar mijn mening in de positieve attitude ten aanzien van de jongere van nu. Dat zorgt voor een andere, en daardoor verhelderende kijk, op de motieven en achtergronden van hun soms onlogische of ongefundeerde keuzes.

In dit positieve licht zijn bepaalde gedragingen volstrekt normaal. Neem de mobiele telefoon. Voor babyboomers en generatie X'ers toch vooral een hulpmiddel. Niet voor generatie Einstein die in de mobiele telefoon een sociaal medium heeft gevonden. Een manier om altijd up-to-date te zijn als het vrienden betreft. Wanneer je dit benadrukt, zijn de druk bellende en luid pratende jongeren ineens veel minder vervelend. Jeroen Boschma en Inez Groen geven handvatten voor effectieve communicatie met jongeren. Zij doen dit door een uitgebreide beschrijving te geven van generatie Einstein en deze af te zetten tegen eerdere generaties. Dat dit soms geweld doet aan de werkelijkheid, is een puntje van kritiek. Een meer genuanceerde aanpak was soms wenselijk geweest. Aan de andere kant zorgen de stellige oneliners wel voor een duidelijk en scherp verhaal dat leest als een trein. De auteurs vertalen het karakter van generatie Einstein naar de consequenties voor de communicatie. Hierin slagen de auteurs wat mij betreft maar gedeeltelijk. Tips zijn er in overvloed, maar tops moet je met een vergrootglas zoeken. Een kant-en-klare communicatiestrategie levert dit boek dan ook niet op. Dat zou ook niet reëel zijn. Mensen, en zeker generatie Einstein, zitten daarvoor te ingewikkeld in elkaar. De waarde van dit boek zit in het inzicht dat babyboomers en generatie X'ers kunnen krijgen in hun kinderen en kleinkinderen. En dat an sich is al de moeite waard! De inspiratie die van het boek uitgaat zit hem in de zonnige manier waarmee de jongere van nu wordt beschreven. Dit geeft vertrouwen in de toekomst.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden