Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zelfsturende teams in de dienstverlening

In het boek 'Zelfsturende teams in de dienstverlening' wordt vanuit verschillende praktijksituaties het fenomeen zelfsturende teams belicht. Binnen de uitvoerende bouw wordt al sinds jaar en dag in teams gewerkt. Nieuw in het denken over teamwork is de vergroting van de zelfsturing en het integreren van regelwerk en productie. Het boek bevat een korte theoretische inleiding waarin de ontwikkeling van het teamgericht werken in een historisch perspectief geplaatst wordt. Hierin is met name aandacht voor het sociotechnisch ontwerpen.

Arko Kats | 16 maart 2001

Na deze korte theoretische inleiding volgen er negen hoofdstukken met praktijkbeschrijvingen vanuit negen verschillende organisaties. Dit varieert van een voorbeeld van een bankbedrijf, via de gezondheidszorg en de politie tot het uitvoerend bouwbedrijf. In Hoofdstuk 3 van het boek wordt zelfsturing in het bouwbedrijf beschreven. In de bouw werkt men al sinds jaar en dag in teams. De vraag of de sociotechnische theorie omtrent zelfsturende teams voor de bouw iets nieuws toe te voegen heeft staat centraal. Het instellen van zelfsturende productieteams wordt beschreven als een methode om de scheiding tussen denkwerk (regeltaken) en doewerk (vakwerk) beter op elkaar af te stemmen. Ook past het beter binnen de huidige ontwikkelingen waarin de omvang en de tijdsspanne van projecten afneemt maar de complexiteit van projecten toeneemt. Het grootste voordeel valt te halen in het verminderen van de afstemverliezen en de verhoogde motivatie. De zelfsturing wordt beschreven vanuit de zelfsturende vakman via de multifunctionele vakgroepen tot complete zelfsturende productiegroepen. De conclusie die getrokken wordt, is dat de bouwwereld van oudsher al veel zelfsturende teams kent. Echter deze zelfsturing is min of meer vanzelf ontstaan en niet op een doordachte wijze ingevoerd, in verband met veranderende omstandigheden. Onderzoek wijst uit dat meer zelfsturing kan leiden tot een hogere arbeidsproductiviteit, ondanks dat de zelfsturende vaklieden meer tijd besteden aan regeltaken. De rol van de uitvoerder verplaatst zich, van controleur en voortgangsbewaker, steeds meer naar de rol van een coach. De overige voorbeelden zijn goed om het idee zelfsturing in een breder perspectief te plaatsen. Het vormt een bron van inspiratie en beschrijft de nodige valkuilen. Het boek is beslist geen keiharde blauwdruk hoe het werken met zelfsturende teams ingevoerd moet worden. In mijn ogen is het een goed boek waarin op duidelijke wijze de mogelijkheden en onmogelijkheden van zelfsturende teams worden beschreven. Het bestaat uit 120 pagina's en is daardoor vlot te lezen. Ook dat is in deze drukke tijd een prettige bijkomstigheid. Voor managers en ondernemers die zelfsturing als één van de middelen zien om personeel beter te kunnen motiveren en te behouden en managers of ondernemers die zelfsturende teams zien als een van de mogelijkheden om een hoge arbeidsproductiviteit te realiseren is dit boek de moeite waard om te lezen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden