Een bedrijf moet goed zicht hebben op de kennis die het in huis heeft en waarmee het zich onderscheidt van andere bedrijven. Marcel 't Hart komt met een stapsgewijze aanpak voor het verbeteren van de kennispositie: de kennispositie beschrijven, de kennispositie analyseren, de kennisstrategie bepalen, en ten slotte deze strategie realiseren.
Het in kaart brengen van de kennis gebeurt vanuit het gezichtspunt van de markt. Dat is een verschil met andere boeken over kennismanagement die veelal de organisatie naar zichzelf laat kijken. 'Navelstaarderij', moet 't Hart hebben gedacht. Het gaat toch om de klant en hoe die de kennis ziet, dus de wijze waarop de kennis wordt verpakt. Na de beschrijving van de kennisgebieden en de serviceconcepten waarmee de kennis aan de klant wordt geboden, wordt de kennis- en concurrentiepositie geanalyseerd. Tot slot beschrijft 't Hart verschillende soorten kennisstrategieën en helpt de huidige strategie te bepalen. Dit kan variëren van geen strategie (amorf) tot een co-creatieve strategie waarin nieuwe kennis wordt ontwikkeld in samenwerking met andere partijen. Het kan dus nodig zijn een andere kennisstrategie te bepalen, om zo de marktpositie te verstevigen. Marcel 't Hart combineert theorie met praktijk, en moedigt de lezer aan de informatie op de eigen situatie toe te passen met behulp van invultabellen, stappenplannen en praktische aanbevelingen. Zo kan men de kennis van de eigen organisatie in kaart brengen, de kennisstrategie analyseren en een plan opstellen om de strategie te verbeteren. 'Professionals & Kenisconcurrentie' is slechts 150 pagina's dun, maar door de grote informatiedichtheid heeft de lezer het gevoel een dik boek in handen te hebben. Het boek is zeer gestructureerd van opzet: veel opsommingen die vervolgens netjes en punt voor punt worden uitgewerkt. Gelukkig zijn er de nodige kadertjes met interviews en voorbeelden, anders werd het wel een erg star geheel. Het laatste hoofdstuk, waarin de kennisstrategie in de praktijk wordt gebracht, is wellicht het belangrijkste hoofdstuk. Vaak is het heel lastig om plannen in de organisatie door te voeren, zeker wanneer er op korte termijn een investering (in tijd) nodig is. Kennisactiviteiten, die vaak in de niet-declarabele uurtjes moeten worden uitgevoerd, zouden parallel moeten lopen met de kernactiviteiten, zo adviseert 't Hart. Hij geeft vervolgens suggesties hoe dit parallelle proces op gang te brengen. Het begint bijvoorbeeld al met de keuze van de projecten. Slimme acquisitie kan ervoor zorgen dat projecten een nieuw element hebben, zodat tijdens het werken aan het project ook nog geleerd wordt. Daarnaast zijn de condities waaronder gewerkt wordt van invloed op allerlei kennisprocessen. Weten medewerkers elkaar te vinden? De inrichting van het gebouw kan helpen, al is niet duidelijk wat hier 'goed' is. Ook ICT-faciliteiten kunnen hun steentje bijdragen. 'Professionals & kennisconcurrentie' van Marcel 't Hart is een interessant boek voor elke ondernemer die kennis hoog in het vaandel heeft. Het is een goede aanvulling is op de bestaande boeken in dit genre en het boek laat zien dat we nog lang niet klaar zijn met kennismanagement.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.