'Gemotiveerde medewerkers' is prima opgezet en begint met motivatie en gedrag van medewerkers en leidinggevenden. Hier worden een aantal theorieën en praktijksituaties gebruikt ter onderbouwing. Daarna volgt een hoofdstuk dat zich richt op de traditionele organisaties en de bijbehorende cultuur. Herkenbaar? Ja, voor de meesten van de lezers zal dit herkenbaar zijn waarbij de uitspraak 'De traditionele organisatie honoreert zieligheid' zeer treffend is. Feitelijk geeft de auteur aan dat de traditionele organisatie een kooi is voor werknemers die niet meer passend is in deze tijd. De constatering is correct en geeft ook aan dat er nog veel te doen is. Dit aangezien het overgrote deel van organisaties nog steeds traditioneel is ingericht. Hierdoor wordt onvoldoende geanticipeerd op de markt, de technische mogelijkheden en de instroom van nieuwe generaties werknemers. In de volgende hoofdstukken gaat de auteur in op de gevolgen van HNW en ook wat hiervoor gevraagd wordt van organisaties en werknemers. Hierbij komt de wijziging van de relatie tussen de manager en medewerker regelmatig aan de orde, wat ook samenhangt met de noodzakelijke structuurwijzing van organisaties. Managers moeten gaan leren loslaten en ruimte geven wat overigens een bijzonder lastig proces gaat worden, gezien de bestaande command & control-cultuur die binnen veel organisaties nog steeds gangbaar is. Prima conclusie is ook dat de huidige personeelsinstrumenten binnen HNW, zoals POP, Beoordeling en competentieprofielen niet meer gangbaar zijn. Alleen al daarom is het goed voor HRM-professionals om dit boekje te lezen en hier eens over na te denken. Hokjesdenken is namelijk niet meer gewenst en 'werknemers gaan niet meer voor een functie maar voor een uitdaging'. Dit is een fundamentele verandering die nu sneller komt dan binnen HRM en de top van organisaties wordt gedacht. Als laatste sluit de auteur af met een hoofdstuk over leiderschap. Zij noemt dit democratisch leiderschap, maar het had ook faciliterend leiderschap genoemd kunnen worden. De leidinggevende van de toekomst staat tussen zijn/haar mensen en niet er boven. Bij dit hoofdstuk had de auteur wat mij betreft een verdiepingsslag mogen maken en het niet bij 5 pagina's moeten houden. Niets is belangrijker dan het tonen van voorbeeldgedrag en dus leiderschap, waarbij ook nog persoonlijk leiderschap aan de orde had mogen komen, want leiderschap is niet voorbehouden aan werknemers die een titel manager of iets dergelijks voeren. Is het boek vernieuwend? Het antwoord is nee. De opbouw is echter prima en zorgt er weer voor dat de lezer weet waar het om gaat. Namelijk dat het zonder gemotiveerde werknemers niet mogelijk is van HNW een succes te maken en daarbij in te spelen op de organisatie van de toekomst. Een organisatie die flexibel is, creativiteit bevordert, individuele talenten benut en als laatste en belangrijkste maximaal kan inspelen op de continue veranderende behoeften van de klant. Leesadvies: Leuk boekje om te lezen en daarna doorgeven aan de collega's.
Over Richard van der Lee
Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.