Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek E-commerce. Geld verdienen met Internet

Voor sommigen is electronic commerce zeer tastbaar: je kunt er een cursus in volgen, er goed in worden en vervolgens met behulp van checklisten nagaan of je op de juiste manier e-commerce bedrijft. Voor deze mensen is het nieuwste boek van Gerard van Vliet geschreven. Het 'handboek E-commerce' heeft vooral een praktische en Nederlandse inslag, zoals ook uit de titel blijkt. Er moet tenslotte geld verdiend worden, ook op Internet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het boek zich voornamelijk richt op één aspect van e-commerce, namelijk verkoop en marketing via Internet.

John Caspers | 10 mei 1999

Zaken die daarbij aan de orde komen, zijn het bouwen van een site, het hosten ervan, de inrichting van de administratieve organisatie, fulfillment en project management. Ook gaat Van Vliet in op site-marketing en meten van succes. Concrete checklists geven voor deze onderwerpen de belangrijkste aandachtspunten. Maar ook schuwt de auteur duidelijke beweringen niet. Leuk zijn de interviews met Nederlandse pioniers van e-commerce diensten. Aan het woord komen onder meer de uitbaters van E-meal/Pizza Online, Fleurop, 06-Software. Ze vertellen over de fouten die ze gemaakt hebben, te hoge verwachtingen of juist over onverwachte successen. Natuurlijk is het boek zelf ook online te koop, waarbij het wel weer jammer is dat er niet online voor betaald kan worden. 'Practice what you preach' zou in dit geval een goed advies zijn aan het adres van de auteur. Een sterk punt van het handboek is dat het de lezer in klare taal aanspreekt, en een uitgebreide verzameling tips, checklists en duidelijke uitspraken bevat. De leesbaarheid wordt helaas beperkt door taalfouten en het overmatig gebruik van neologismen (B-leving in plaats van beleving, consumens, Bermuda Triangle) en het evenals het woord 'cyber' inmiddels te vaak misbruikte symbool '@' (Project@1st, All@once, work@progress enzovoorts). Vergeleken met de vele academische en hoogdravende boeken die over e-commerce verschenen zijn, is het 'Handboek E-commerce' een stuk concreter, wat zeker voor het boek spreekt. Ook de Nederlandse voorbeelden dragen daar aan bij. Toch is het wél een boek van de hype van de dag: juist door concreet te kijken naar de mogelijkheden van vandaag en winst op korte termijn gaat het voorbij aan de 'grotere' implicaties van Internet op economie en samenleving. Eerder verschenen in Emnet, November 1998

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden