Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

IK2 (IK kwadraat) - De beste versie van jezelf

De meeste Nederlandse boeken rond het thema succes behandelen een specifieke methodiek zoals bijvoorbeeld mindfulness of positief denken als weg naar succes. Daarnaast zijn er nog het persoonlijke succesverhaal, en het ‘zelfhulpboek’. Maar een boek dat ‘alles’ omvat kwam ik (van een Nederlandse schrijver) tot Ik2 nog niet tegen.

Roy van den Anker | 2 maart 2016

Anders dan bij een persoonlijk pleidooi voor een bepaalde methodiek is in Ik2 de wetenschappelijke achtergrond van hoogleraar en auteur Margriet Sitskoorn terug te vinden. Het boek heeft een duidelijke structuur. In deel I heeft Sitskoorn de achtergrondinformatie verzameld en ze deelt die om inzicht te geven in de werking van het brein, met name de prefrontale hersenschors. Met persoonlijke doelen als uitgangspunt neemt Sitskoorn de lezer mee langs de invloeden van de (VUCA) wereld op ons gedrag en dat koppelt ze aan de technische werking van ons brein. De combinatie van wetenschappelijke uitleg met praktische voorbeelden en tests zorgt ervoor dat dit theoretische deel toch prima toegankelijk en leesbaar is. Rode draad in de theorie is dat het brein een sterke eigen wil heeft die - wanneer je je daar niet bewust van bent - niet vanzelfsprekend je (lange termijn) doelen dient. Een eigen wil die nog gebaseerd is op de menselijke oerdriften en daarom nog maar beperkt aansluit op de wereld van vandaag. Vervolgens wordt in deel II de conclusie getrokken en gaan we over tot actie. Want wanneer je weet dat je brein op deze manier werkt, dan zul je op die werking bij moeten sturen als je brein je zelf niet het resultaat brengt dat je voor ogen hebt. Ook nu wetenschappelijk onderbouwd en niet per sé toewerkend naar een vooraf ingenomen conclusie maar meer als logisch gevolg op de constateringen uit deel I. Dat maakt ook dat de aangereikte oplossingen om boven je huidige prestaties uit te stijgen niet eens zo wereldvreemd of zweverig zijn. Misschien niet allemaal even dicht bij je comfortzone, maar eigenlijk zijn het logische conclusies en uitgangspunten (zoals bijvoorbeeld de invloed van slaap, de noodzaak van focus en het effect van lichaamsbeweging) die Margriet Sitskoorn aanreikt. Maar dan wel als compleet geheel waarbij het ene gereedschap niet belangrijker is dan het andere, en samengevat in het EFFECT programma. Stiekem toch een methodiek, maar dan als uitkomst in plaats van startpunt. In deel III worden tot slot al de eerste successen geborgd door het benoemen van de inzichten en resultaten van de acties die je als lezer als het goed is hebt genomen aan de hand van de opdrachten en tests in de voorgaande hoofdstukken. Ik2 is het boek van een wetenschapper dat toch op toegankelijke manier geschreven is. Het geeft de lezer niet alleen informatie maar vooral ook handvatten. Het boek staat boordevol met links naar artikelen, video's, oefeningen en apps die je op internet kunt vinden. Daarnaast zet het boek de lezer aan het werk met persoonlijke tests en invuloefeningen die inzicht geven en aanzetten tot actie. Het geeft de lezer daarmee geloofwaardige en voor iedereen toepasbare sleutels tot succes. Sleutels die misschien nog steeds niet iedereen zal oppakken, maar de lezer er in ieder geval van bewust maken dat dat dan een bewuste keuze is, net als de keuze voor succes.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden