De tijd dat een businessboek op basis van kwaliteit vanzelf boven komt drijven is allang vervlogen. Dus als jij die felbegeerde nummer 1-positie op managementboek.nl ambieert dan moet je ook met de marketing aan slag.
Wat is succes?
Het Bestsellerboek van Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit begint met de vraag wanneer een boek een bestseller is, en dat is een zinvolle vraag. De verkochte aantallen zeggen op zich niet heel veel over het succes. Het verdienmodel van veel auteurs zit hem in andere zaken: het boek is een tool om te bouwen aan het eigen merk en het verkopen van trainingen, workshops of gevraagd worden als spreker. Er kunnen dus meerdere factoren een rol spelen en de auteur bepaalt zelf wat voor hem het belangrijkste is.
4 p's
Het boek is vervolgens opgebouwd aan de hand van de vier p’s:
Product: over het schrijven je boek, het doel van je boek en de doelgroep, het belang van een goede cover en titel en wat daar nog meer bij komt kijken.
Prijs: hoe je geld verdient aan je boek. Alles over de prijs, kosten, korting, verschillende manieren hoe je met de prijs(stelling) om kunt gaan en de Wet op de vast boekenprijs.
Plaats: welke keuzes je hebt om je boek te verkopen, via welke kanalen ga je je boek distribueren, ga je in zee met een uitgever en wat zijn de voordelen ervan. Er komt het nodige bij kijken en dat passeert allemaal de revue.
Promotie: hoe je boek verkoopt, welke verschillende mogelijkheden je hebt zonder dat je in de fout gaat met De wet op de vaste boekenprijs. Ook als je je boek in eigen beheer uitgeeft, ben je aan deze wet gebonden en dat is soms best lastig voor creatieve ondernemers.
Uiteraard bevat het boek een aantal QR-codes waarmee je checklisten kunt downloaden voor de promotie van je boek.
Zeven hacks
Tot slot een hoofdstuk met zevental hacks om op nummer 1 te komen op managementboek.nl. Dat laatste is natuurlijk iets waar het veel auteurs toch om gaat. Ik hoop alleen dat dit niet betekent dat alleen marketingvaardige auteurs nog in beeld komen en de minder vaardige auteurs niet. Die dominantie zorgt ervoor dat de laatste jaren de winnaars van het Managementboek van het Jaar (met hun boeken gekozen op vernieuwing en kwaliteit) niet meer te vinden zijn in de hogere regionen van de top 100. Misschien zouden die dan alsnog wat hulp kunnen gebruiken bij de marketing van hun boek.
Tijdens het schrijven van deze recensie zie ik dat Het Bestsellerboek op managementboek.nl de nummer 1 positie heeft bereikt. Een mooi bewijs dat het boek werkt. Ik verwacht dat er binnenkort zeker een tweede druk zal verschijnen. Ik zou de auteurs nog een advies willen geven voor verbetering van de ‘navigatie’ van hun boek. Om een boek snel te kunnen scannen, of onderwerpen terug te kunnen vinden is een goede inhoudsopgave (daarmee bedoel ik met paragrafen) en/of een register een must. Omdat beide ontbreken is het lastig om snel terug te zoeken in het boek. De Wet op de vaste boekenprijs wordt bijvoorbeeld veelvuldig aangehaald en dat is lastig terugzoeken.
Om tot een bondige samenvatting te komen: Het Bestsellerboek is een uitermate praktisch boek, dat je in sneltreinvaart leert wat er allemaal komt kijken om van je boek een succes te maken. En dat is niet weinig.
Over Ina Boer
Ina Boer is uitgeefcoach en LinkedIn- en marketingcoach voor ondernemers die een boek willen schrijven. Zij was 20 jaar uitgever van managementboeken, waarvan vele op managementboek.nl de nummer 1-positie bereikten en weet als geen ander hoe je goede content maakt.