Misschien verklaart dat het succes van dit boek, hoewel Rijn Vogelaar ook nog wel andere verklaringen weet. ‘Wat ik van lezers terugkrijg is dat de positieve toon van het boek hen aanspreekt. De boodschap is eenvoudig en direct toepasbaar, maar om in de praktijk enthousiaste klanten en medewerkers een structurele rol te geven binnen een organisatie is voor de meesten een nieuwe benadering. Het legt de link tussen marketing, klantgerichtheid en medewerker-motivatie. Organisaties zitten vol negatieve feedbacksystemen maar de positieve loops zijn in het algemeen niet of nauwelijks ingericht. Zelfs niet bij bedrijven die NPS gebruiken. Terwijl het succes van een organisatie hier juist van afhankelijk is. De praktische handvatten die worden geboden om superpromoters te vinden, te begrijpen en te ondersteunen worden ook gewaardeerd.’
Kortom, een tamelijk tijdloos concept. Maar toch bleek een herziene druk noodzakelijk. Waarom? ‘De basisgedachte van De Superpromoter theorie is overeind gebleven. Het verspreiden van enthousiasme over merken en producten via WOM en social media is alleen maar relevanter geworden. De eerste versie van het boek was eigenlijk alleen een theoretische verhandeling. Er waren nog geen praktijkcases. In de afgelopen zes jaar zijn veel bedrijven met hun superpromoters aan de slag gegaan. De herziene versie van het boek zit vol met voorbeelden uit de praktijk van bedrijven als Tesla, Philips en Microsoft. Organisaties als SNS, DTG en Nationale Nederlanden hebben een bijdrage geleverd. En er zijn nieuwe inzichten toegevoegd. Zoals de ROI van superpromoters, verschillende meetmethodes, en een onderverdeling in motivaties om enthousiasme te delen. Want superpromoters spelen niet alleen een rol bij marketing maar bij alle bedrijfsprocessen. Dus ook bij strategievorming, innovatie, of medewerker-motivatie.’
Kortom, tijdloos maar wel met een tijdgebonden rafelrandje dat onderhoud noodzakelijk maakt. De superpromoter over twintig jaar, hoe ziet die eruit? ‘Eigenlijk hoop ik dat mijn boek dan niet meer zo relevant is. Omdat bedrijven dan inmiddels enthousiasme en superpromoters in de genen hebben zitten. Maar mocht een herdruk onverhoopt nodig zijn, dan graag rijkelijk gevuld met nieuwe voorbeelden van bedrijven die sturen op het enthousiasme van hun klanten en medewerkers en hier succesvol mee zijn. Als organisaties dit structureel gaan doen, dan wordt de wereld een nog mooiere plek.’
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.