Thomas Blekman schreef het boek Ondernemer in 100 dagen om (startende) ondernemers te helpen om een goed verdienmodel te ontwikkelen en ook nog eens de eerste omzet te realiseren binnen honderd dagen. Blekman is ondernemer, spreker en doceert aan de RSM Erasmus Universiteit en is gebiologeerd door succesvol ondernemerschap. Zijn aanpak is het resultaat van tien jaar experimenteren waarin meer dan 450 studenten en ondernemers de aanpak hebben gevolgd. Zijn aanpak is inmiddels ook door grote bedrijven als Rabobank en 3M opgepakt om het intern ondernemerschap te stimuleren.
De auteur borduurt in Ondernemer in 100 dagen voort op zijn succesvolle vorige boek Corporate Effectuation. Daarin beschrijft hij hoe succesvolle ondernemers, volgens promotieonderzoek van de Indiase Saras Sarasvathy, te werk gaan. Daarbij komen vijf succesprincipes steeds weer terug, de principes van Effectuation (verwezenlijking):
- Het Bird in hand principe; ga niet uit van een heilig doel, maar van de beschikbare middelen. Wie ben ik, wat kan ik, wie ken ik?
- Het Affordable loss principe; investeer niet meer dan je kunt veroorloven te verliezen. Hoeveel is het mij waard om met dit idee verder te gaan?
- Het Crazy quilt principe; maak gebruik van het netwerk en de middelen die het biedt. Bouw aan strategische allianties en partnerships met stakeholders.
- Het Lemonade principe; zet obstakels en toevallige en onaangename verrassingen om in kansen.
- Het Pilot in the plane principe; probeer meester te zijn over je eigen toekomst door deze zelf te creëren. Concentreer je op wat je zelf kunt beheersen. Als je de toekomst zelf maakt (effectuation), hoef je haar ook niet te voorspellen (causaal).
De essentie van Effectuation is het aftastende gedrag van de ondernemer, dat je eerst onderzoekt of iets wel of niet relevant wordt gevonden in de markt en of klanten er voor willen betalen. Dat voorkomt dat je onnodige risico’s neemt. Vanuit de beschikbare middelen in kleine stapjes ondernemen en in co-creatie op weg naar succes dat zich niet meer laat voorspellen, zo schrijft de auteur. Deze zienswijze sluit naadloos aan op de populaire Lean Startup-methode van Eric Ries.
De vijf Effectuation-principes komen ook in zijn nieuwe boek aan bod en vormen de basis voor zijn 100 dagen-aanpak. De 100 dagen-aanpak bestaat uit 11 stappen die je achtereenvolgens in circa honderd dagen kunt doorlopen. Variërend van het ontdekken van je eigen motivatie, passie en ondernemersdroom en het analyseren van het klantprobleem tot het bedenken, testen en optimaliseren van jouw klantoplossing, het uitwerken van het business- en verdienmodel en het werven van de eerste klanten én omzet (yes!). Bij het doorlopen van de aanpak kom je langs negen mijlpalen, de zogenoemde ‘Moments Of Truth’. Daarin leg je op 1 A4 de belangrijkste inzichten en keuzes vast. De auteur heeft in zijn aanpak enkele bekende modellen verwerkt zoals Lean Startup, Business Model Canvas, Value Proposition Canvas en het Four Actions Framework uit de Blue Ocean Strategie. Wat opvalt is dat de auteur de begrippen businessmodel en verdienmodel wisselend door elkaar heen gebruikt, terwijl dit toch twee verschillende zaken zijn.
De 100 dagen-aanpak gaat uit van learning-by-doing waarbij je in iedere fase van het ontwikkelproces jouw ideeën, aannames en creatieve oplossingen toetst (valideert) aan de markt, de behoeften van klanten en je eigen (on)mogelijkheden. Via interviews, deskresearch en het bouwen van prototypes en testversies. Want je kunt nog zo iets geniaals hebben bedacht, het is maar de vraag of klanten er op zitten te wachten, ervoor willen betalen en of je het kan waarmaken. Om je daarbij te helpen geeft de auteur bij iedere stap concrete opdrachten die je als (startend) ondernemer moet uitvoeren. Door steeds te formuleren, testen, aanscherpen en kleine stapjes te nemen, realiseer je op een veilige wijze je ondernemersdroom, aldus de auteur.
In Ondernemer in 100 dagen neemt de auteur je bij de hand, maar moet je het werk wel zelf doen. Het stappenplan dwingt je om na te denken, opdrachten uit te voeren en steeds opnieuw in gesprek te gaan met bekenden, klanten en potentiële samenwerkingspartners. Dat zal voor veel ondernemers in spé wellicht wennen zijn. Het boek is een doe-boek. Met een goede mix van theorie en een vertaling naar de praktijk, waarbij doelgericht aangestuurd wordt op een concreet en bruikbaar resultaat. Het boek is een aanrader voor iedereen die wil gaan ondernemen, want een goed begin is nu eenmaal het halve werk.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.