Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Omgaan met gevoelsmensen

Met Omgaan met gevoelsmensen biedt Sjaak Overbeeke zijn lezers een uiterst een praktische handleiding voor zowel denkers als doeners, die – zakelijk of privé – met gevoelsmensen te maken hebben.

Hanneke Tinor-Centi | 30 juni 2016 | 1-2 minuten leestijd

Sjaak Overbeeke oppelt in Omgaan met gevoelsmensen zijn kennis over het onderwerp aan een fijne schrijfstijl waardoor je direct begrijpt wat hij bedoelt. Geen psychologische terminologie of ingewikkelde passages, maar heldere en beeldende taal. Ik geef een voorbeeld: 'Een voeler verwoordde het onlangs aldus: Je kunt het vergelijken met volle tegenover kale muziek: de ene persoon zegt of doet iets en dan klinkt het alsof er een heel strijkkwartet bij hoort of de warme galm van een vleugel en bij de ander lijkt het alsof er alleen maar kale noten aangeslagen worden zonder extra timbre.'

Overbeeke biedt met zijn boek inzicht in de wereld van gevoelsmensen. Hij legt uit hoe zij redeneren en geleid worden door hun gevoel. Maar vooral hoe je met gevoelsmensen omgaat en met hen communiceert.

 

Dat laatste is niet altijd even gemakkelijk omdat gevoelsmensen en de praktisch ingestelden onder ons, elkaar vanzelfsprekend niet altijd begrijpen. Overbeeke geeft je hiertoe allerlei tips. Zo wijst hij er bijvoorbeeld op dat bij een gevoelsmens elk woord van kritiek steviger binnenkomt dan bij iemand die kritiek nuchter kan beschouwen. Vaak verweren gevoelsmensen zich weliswaar heftig, maar het effect van de kritiek kan nog dagenlang een negatief effect hebben.

Dit is slechts een tipje van de sluier. Overbeeke geeft de lezer nog veel meer nuttige informatie over hoe het er in de hoofden en harten van anderen aan toegaat.

Omgaan met gevoelsmensen is gericht op praktische, rationeel ingestelde lezers die gevoelsmensen in hun omgeving beter willen leren begrijpen. Maar ook gevoelsmensen die willen leren zichzelf beter uit te leggen aan hun praktische wederhelften en collega's, zullen aan dit boek, met z'n nuchtere taal en heldere structuur, plezier beleven. Ten slotte is het ook voor coaches en andersoortige begeleiders een praktisch handboek om mensen meer te leren voelen.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden