Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De TED-methode

Al een aantal jaar sta ik op het podium met presentaties over onderscheidend klanten vinden, hebben en houden. En zo’n presentatie is niet iets wat je even snel doet. Daar gaat voorbereiding aan vooraf. Veel voorbereiding.

Daniëlle de Jonge | 14 juli 2016 | 2-3 minuten leestijd

Voorbereiding van de structuur, pakkende opening, eye-openers, humor, beeldmateriaal, prikkelende afsluiting en meer. Van A tot Z doordacht dus, want niemand wil met een ‘leuk verhaal’ aankomen als je ook de mogelijkheid hebt om echte impact te maken. Op dat vlak kunt u veel leren van TED Talks. Ongeacht of u de ambitie hebt om ooit daar uw verhaal te houden of omdat u gewoonweg sterke presentaties wilt houden voor bijvoorbeeld uw collega’s of klanten. Hoe mooi is het dan om de fijne kneepjes van het sprekersvak te leren van TED-meester Chris Anderson? Heel waardevol, kan ik u verklappen. Want zijn boek De TED-methode is een buitengewoon complete leidraad voor het vormgeven van uw toppresentatie.

Laat ik meteen een positieve waarschuwing geven: dit boek gaat u veel tijd kosten. Nou ja, zoveel als u wilt dan. Kiest u er voor om het boek te lezen, de tips er uit te pikken die voor u relevant zijn en daarmee aan de slag te gaan? Dan bent u er in een aantal uren doorheen. Kiest u er voor om het leren in volle breedte te ervaren? Pak dan uw laptop er maar bij en geniet van de vele TED Talks die Anderson als voorbeeld geeft door het boek heen. Bekijk ze, zie hoe de technieken worden toegepast en geef er uw eigen draai aan. Door te lezen en meteen te bekijken groeit u echt in uw sprekerstalent. Van die combinatie werd ik in ieder geval heel blij, want niks leukers dan leren van anderen. Wat mij ook erg aanspreekt in het boek is de volledigheid. Van de basisvaardigheden en het voorbereidingsproces tot de tools en uw voorkomen op het podium. Werkelijk alles komt aan bod, tot en met zinvolle kledingtips aan toe.

Wie begint met het geven van presentaties raad ik aan om alles te lezen. Wie net als ik al langer spreekt bladert al snel door naar de hoofdstukken die het meest triggeren. Bijvoorbeeld de onweerstaanbare charme van verhalen, gebruik van beelden (en dus geen teksten op een scherm), de vele varianten van een ijzersterke opening of toch liever uw sprankelende uitstraling en connectie met uw publiek. Dompel u onder in De TED-methode om verder te komen. Aan de enthousiasmerende schrijfstijl van Chris Anderson ligt het niet, die motiveert om te gaan oefenen en ervaren wat bij u past.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden