Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het Dodo-effect

Gyuri Vergouw neemt de lezer mee in zijn boek ‘Het dodo effect. Over gedragsverandering in organisaties’ naar het ‘onzichtbare deel’ van de organisatie, ook wel de onderstroom genoemd en hoe deze onderstroom de gewenste veranderingen kan beïnvloeden.

Henny Portman | 12 oktober 2016 | 2-3 minuten leestijd

In het eerste deel komen we een aantal karikaturen tegen die ieder hun eigen specifieke gedrag tentoonstellen en waar iedere organisatie mee te maken heeft. Achtereenvolgens komen zonnekoningen, hofnarren, klokkenluiders, roofridders en frontsoldaten aan bod.

In het tweede deel krijgen we inzicht hoe mensen in organisaties elkaar het leven zuur kunnen maken en wat je daaraan kan doen. Hierin komen de volgende aspecten aan bod:

- Injaloetitis (over jaloezie die gepaard gaat met incompetentie)

- Angstcultuur

-  De generatiekloof (vele (sub)generaties)

-  Rouwverwerking (ontkenning, boosheid, onderhandelen, depressie en aanvaarding)

- Organisatierot (verloedering)

Deel drie duikt in de niet zichtbare aspecten van een organisatie die successen in de weg kunnen zitten of in ieder geval ze niet positief beïnvloeden:

- De Abilene-paradox (groepen van mensen nemen besluiten die tegenovergesteld zijn aan hun afzonderlijke overtuigingen)

- De trivialiteitswet van Parkinson (de meeste tijd gaat zitten in de minst belangrijke agendapunten)

- De paradox van Cobb (we weten het waarom van het mislukken en hoe dat te voorkomen maar laten de projecten nog steeds mislukken)

- Het Acapulco-syndroom (in 90% van de vergadertijd denk je aan andere dingen dan aan de vergaderonderwerpen)

Het laatste deel gaat in op onze eigen onbewuste kant. Wat doen het George Clooney-effect (Halo-effect), de voorkeur voor bevestiging (overtuigd van eigen gelijk), de commitmentillusie (ja zeggen, nee doen) en tenslotte het dodo-effect (over generalisatie van het effect van een therapie) met onszelf?

Ieder van de hiervoor genoemde rollen, gedragingen en aspecten worden in afzonderlijke hoofdstukken uitgebreid beschreven waarbij de auteur wetenschappelijke kaders koppelt aan zijn eigen ervaringen. Ieder hoofdstuk heeft eenzelfde opbouw: beschrijving, consequenties, aanpakken en do’s en don’ts en de relatie en samenhang met de overige aspecten.

Als rode draad door al deze hoofdstukken zijn de kernbegrippen verbinding, verantwoordelijkheid, tegenspraak, commitment en compassie. De auteur eindigt Het dodo-effect met het citaat uit De kleine prins van Antoine de Sain-Exupéry: 'Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.'

Henny Portman is eigenaar van Portman PM[O] Consultancy en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden