Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Verliefd op je klant - Wat een bioloog je kan leren over verkoop en klantcontact

Superleuk en vlot geschreven, hilarische illustrerende voorbeelden van mensen onderling en voorbeelden van dieren die eens te meer duidelijk maken dat klantenwerving, klantencontact, en klantbehoud een spiegel zijn voor jezelf en voor je bedrijf.

Margreet Noordanus | 19 juni 2017 | 2-3 minuten leestijd

Ongeacht of je zzp-er bent of werkt bij een Multinational: Verliefd op je klant gaat over meer dan over klanten, dit gaat wat mij betreft over ‘hoe wij mensen met elkaar omgaan’.

Kijk je in dat kader in de spiegel die Patrick van Veen ons in zijn boek voorhoudt, dan kan het best zijn dat je je er niet prettig bij voelt of het zelfs ontluisterend vindt. Ook is het confronterend om in heldere woorden en met rake beschrijvingen je eigen gedrag terug te lezen… of dat nou je gedrag als klant op een terras is of je gedrag als je probeert ‘een prospect het hol binnen te slepen’. Gedraag je je echt als een ‘verliefde idioot’ tijdens de klantenwerving om diezelfde klant vervolgens over te laten aan een andere afdeling en zelf op zoek te gaan naar een nieuwe liefde in de vorm van een nieuwe klant?

Tijdens het lezen van het boek kwamen steeds gedachten op als: ‘Doen we dat echt? Ja, dat doen we echt. Ik ook? Ben bang van wel.’ Of iets als: ‘Oh, vreselijk dat heb ik ook mee gemaakt’. En: ‘Het kan altijd erger.’ Daarbij herken ik natuurlijk dat de natuur ons een spiegel voorhoudt, dat gebeurt dagelijks in mijn praktijk, ik coach immers met paarden. Maar, helaas, ook ik ontkom er niet aan, dat als ik ‘toevallig’ geen coachpaard aan mijn zijde heb, ik ook ‘van die dingen doe of zeg’…..!

De voorbeelden die Patrick van Veen door zijn boek geweven heeft zijn verhelderend en confronterend. Persoonlijk kon ik gewoon geen genoeg krijgen van deze voorbeelden, ongeacht of het nu voorbeelden met mensen of dieren waren. De voorbeelden maken nederig: de natuur zit vol wijsheid. Daarnaast zetten de voorbeelden me aan tot nadenken. En bekijk je vervolgens nogmaals de voorbeelden en zoek je er dan een praktijksituatie uit je eigen praktijk bij, dan kan het maar zo zijn ze een aanzet geven tot verandering. En natuurlijk, persoonlijk vind ik het echt geweldig dat de voorbeelden eens te meer illustreren dat dat wij mensen echt nog heel veel van de natuur kunnen leren.

Bijzonder vind ik de naadloze links die de auteur weet te leggen tussen de natuur en de bedrijven. Zijn observatievermogen laat hij niet buiten als hij een bedrijf instapt, ongeacht of dat nou voor zijn werk of voor privézaken is. Dit gecombineerd met heldere en soms bedrieglijk gemakkelijk te realiseren oplossingen en ideeën, maken dat dit boek beschouwd kan worden als een leerboek klantcontact. Blijft het bij klantcontact? Nee hoor, Verliefd op je klant kan je helpen bij zelfreflectie, bij je marketing, de inrichting van een website en om de processen in een bedrijf op klantvriendelijkheid te toetsen en aan te passen. Zodat niet alleen jij verliefd op je klant kan worden en blijven, maar ook zodat je klant verliefd op jou kan worden….. en blijven.

Over Margreet Noordanus

Margreet Noordanus is coach en trainer. Ze is de drijvende kracht achter PaardenInzicht en verzorgt Coaching en Training met Paarden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden